Gen Z

7 manieren om Gen Z te binden aan jouw organisatie

19 augustus 2024
Deel op:

Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, brengt unieke waarden en verwachtingen naar de werkplek. Om deze jonge professionals aan je organisatie te binden, is het essentieel om de behoeften en voorkeuren van deze generatie te begrijpen. Maar wat zorgt ervoor dat de Z’ers gemotiveerd en verbonden blijven?

Flexibiliteit is key

Gen Z waardeert flexibiliteit enorm. Ze geven de voorkeur aan hybride werkmodellen waarbij ze kunnen kiezen waar en wanneer ze werken. Dit stelt Gen Z in staat om een betere balans tussen werk en privéleven te behouden, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn en zorgt voor werkgeluk. Bedrijven die flexibele werkopties aanbieden, hebben een grotere kans om Gen Z’ers aan te trekken en te behouden.

Aandacht voor mentale gezondheid

Mentale gezondheid is cruciaal voor Gen Z.  Een werkomgeving moet hier zeker aandacht hebben voor mentale gezondheid. Zorg voor programma’s en middelen die gericht zijn op mentale gezondheid, zoals counseling of coaching, mindfulness-sessies en stressmanagementtrainingen. Een ondersteunende cultuur waarin openheid over mentale gezondheid wordt gestimuleerd, is essentieel (SpecialistenNet, 2023) en zorgt ervoor dat GenZ’ers zich gaan binden aan jouw organisatie.

Stimuleer groei en ontwikkeling

Gen Z is leergierig en zoekt naar continue ontwikkelingsmogelijkheden. Bied trainingen, workshops en mentorprogramma’s aan om hun professionele groei te ondersteunen. Een cultuur van leren en ontwikkeling zal hen motiveren en hun loyaliteit aan jouw bedrijf vergroten (Gallup, 2021).

Omarm technologie en innovatie

Als digital natives is Gen Z gewend aan het gebruik van technologie in hun dagelijkse leven. Zorg ervoor dat jouw bedrijf up-to-date is met de nieuwste technologische trends en tools. Dit zal niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook de tevredenheid op de werkplek vergroten (McKinsey & Company, 2023).

Sta voor diversiteit en inclusiviteit

Inclusiviteit en diversiteit zijn belangrijke waarden voor Gen Z. Zorg ervoor dat jouw bedrijf een inclusieve cultuur bevordert waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht hun achtergrond. Dit helpt om een breder scala aan talent aan te trekken en te behouden (Generationjourney.nl, 2023).

Creëer betekenisvol werk

Gen Z wil werk dat betekenisvol is en een positieve impact heeft op de samenleving. Aethon verbindt duizenden GenZ’ers aan betekenisvol werk binnen maatschappelijke sectoren, zoals de zorg, overheid, kinderopvang, binnen woningcorporaties en in het onderwijs. Bij Aethon brengen we kundige handen en liefdevolle harten samen. Aethon brengt verlichting en laat organisaties en mensen die werken aan maatschappelijke opgaven stralen. Wij voegen energie en uitvoeringskracht toe en nemen de leiding om personele schaarste op te lossen. Door mensen en maatschappij te verbinden, maken wij het verschil.

GenZ’ers binden en toevoegen aan jouw team? We’re on! Are you?

 

Bronnen
Bankrate (2023). Survey: 56% of workers plan to look for a job in the next 12 month
Gallup (2021). 4 Things Gen Z and Millennials Expect From Their Workplace
Generationjourney.nl (2023). GENERATIE Z: kenmerken en onderzoek
McKinsey & Company (2023). What is Gen Z?
Maandag (2021). Wat we kunnen leren van generatie Z
Qureos (2024). 20+ Gen Z Statistics For Employers
SpecialistenNet (2023). Openheid over mentale klachten op het werk stimuleren.
TheDayShift (2023). Hoe bevorder je mentale gezondheid op de werkvloer


Deel:
Deel op: