FAQ Aelio

Welkom bij de FAQ over het gebruiken van Aelio

Fijn dat je aan de slag gaat met Aelio – de app die jouw werk bij Aethon makkelijker, overzichtelijker én leuker maakt. Of je nu net bent gestart of al een tijdje via Aethon werkt: met Aelio regel je alles rondom jouw planning, beschikbaarheid, opdrachten en meer, allemaal vanaf één plek.

Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over het instellen van de app. Denk aan het downloaden van Aelio, het inloggen met je account, het beheren van notificaties en het koppelen van je agenda. We helpen je stap voor stap op weg zodat je snel vertrouwd raakt met de functies en mogelijkheden.

Kom je er even niet uit of werkt iets niet zoals je verwacht? Geen zorgen: we staan klaar om je verder te helpen. Bekijk eerst de antwoorden hieronder – grote kans dat je vraag er al tussen staat.

Zo zorgen we er samen voor dat jij snel en soepel aan de slag kunt met Aelio, zodat jij je kunt focussen op wat écht telt: impact maken in de zorg, kinderopvang, overheid of woningcorporaties.

WERKEN BIJ AETHON

  • Wanneer kan ik beginnen?

    Jouw eerste werkdag is afhankelijk van een aantal factoren. Zo zal je in veel gevallen eerst een praktische training volgen om binnen één van onze sectoren aan de slag te kunnen. Jouw beschikbaarheid is hierin bepalend hoelang dat duurt. Gemiddeld genomen duurt dit traject één maand.  

    Daarnaast moet je de onboarding volledig doorlopen om aan de slag te kunnen in de Aelio-app. 

  • Kan ik eerst een dagje meekijken bij verschillende opdrachtgevers?

    Nee, dat gaat helaas niet i.v.m. privacywetgeving en de aanvraag van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).  

ACCOUNT EN INLOGGEN

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten!

    Ben je je wachtwoord vergeten? Geen zorgen, dit kun je eenvoudig oplossen via de app. Op het inlogscherm kun je aangeven dat je je wachtwoord bent vergeten en een nieuw wachtwoord wilt instellen. Vul het e-mailadres in waarmee je je hebt geregistreerd, en Aelio stuurt je een e-mail om je wachtwoord te resetten.

    Het emailadres is hoofdlettergevoelig. Zorg er dus voor dat je het emailadres invult waar je mee hebt aangemeld.

    Let op: heb je geen e-mail ontvangen? Controleer dan altijd je spammap. Het kan zijn dat de e-mail daar terecht is gekomen.

  • Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

    Om je persoonlijke gegevens te wijzigen, open je de app en tik je rechtsonder op het symbool. Hier vind je al je gegevens die je kunt aanpassen. Voor visuele ondersteuning, zie hieronder!

    Let op: Je e-mailadres kun je niet aanpassen, want je account is hieraan gekoppeld. Klopt je e-mailadres niet of heb je er geen toegang meer toe? Dan zul je een nieuw account moeten aanmaken.

  • Wat kan ik doen bij problemen met de app?

    Heb je problemen met de app? Geen zorgen, we gaan het oplossen.

    Als je problemen ondervindt, kun je contact met ons opnemen via de groene knop rechts onder in het scherm. Zorg ervoor dat je duidelijk beschrijft wat je tegenkomt, zodat we je goed kunnen helpen. Het toevoegen van een screenshot of video kan ons enorm helpen!

    Hier zijn een paar zaken die we graag willen weten:

    • Wat zie je op het scherm?
    • Welke stappen heb je al genomen om het probleem op te lossen?
    • Is er een foutmelding? Zo ja, welke?
    • Is de app up-to-date?
    • Heb je je telefoon en de app al opnieuw opgestart?
  • Hoe kan ik mijn wachtwoord aanpassen?
    1. Log uit in de Aelio-app
    2. Kies voor ‘wachtwoord vergeten’
    3. Je ontvangt een mail met verificatiecode
    4. Voer de verificatiecode in en kies je nieuwe wachtwoord

DIENSTEN

  • Hoe meld ik me aan voor een dienst?

    Aanmelden voor een dienst: Je kunt je aanmelden voor een dienst via het dienstenoverzicht in de Aelio-app. Wanneer je je aanmeldt, gaat het proces als volgt: 

    • Jouw aanmelding komt bij de opdrachtgever terecht, die deze goedkeurt of afkeurt. Dit duurt meestal één à twee dagen. 
    • Je ontvangt alleen een e-mail wanneer jouw aanmelding is goedgekeurd. Als je deze e-mail ontvangt, betekent dit dat de dienst aan jou is toegewezen. 

    Dienst claimen: Wanneer je in een flexpool zit bestaat de optie om geselecteerde diensten direct te claimen. Dit betekent dat wanneer je je voor deze diensten aanmeldt, de dienst automatisch aan jou wordt toegewezen. Dit kan alleen als je onderdeel bent van de flexpool van deze specifieke opdrachtgever. Verdere goedkeuring is dan niet nodig. Je kunt de diensten die je direct kunt claimen herkennen aan het bliksemicoon. 

  • Hoelang duurt het voordat mijn dienst wordt geaccepteerd?

    Aanmeldingen worden meerdere keren per dag gecheckt, en het kan zelfs tot het laatste moment duren voordat je goedkeuring krijgt. Maar je kunt er wel vanuit gaan dat je binnen 24 uur (op werkdagen) meer duidelijkheid hebt.

    Kun je onverwacht toch niet werken? Meld je dan minimaal 96 uur van tevoren af via de app.

  • Wat zijn de diensttijden?

    De diensttijden in de zorg zijn van 07:00 uur tot 23:00 uur, van maandag tot en met zondag. Je hebt de flexibiliteit om je diensten in te plannen op tijden die voor jou het beste uitkomen. De diensttijden vind je bij de specifieke diensten in de Aelio-app.

    De diensttijden in de kinderopvang zijn van 07:00 uur tot 19:00 uur, van maandag tot en met vrijdag. Je hebt de flexibiliteit om je diensten in te plannen op tijden die voor jou het beste uitkomen. De diensttijden vind je bij de specifieke diensten in de Aelio-app.

  • Kan ik me voor meerdere diensten bij verschillende opdrachtgevers inschrijven?

    Ja dat kan! Je kunt jezelf aanmelden voor verschillende diensten bij verschillende opdrachtgevers. Heb je een favoriete opdrachtgever? Geef het aan in de Aelio-app door via de gewenste dienst op de opdrachtgever te klikken, om vervolgens op het hartje te klikken.  

  • Uit welke diensten kan ik kiezen?

    Zorg: De diensten die je kunt kiezen, zijn afhankelijk van de studie die je volgt en je ervaring in de zorg. Als je weinig tot geen ervaring hebt, kun je je aanmelden voor huiskamerdiensten (niveau 1). Bij meer ervaring kun je kiezen voor diensten waarbij je ondersteunt bij Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (niveau 2), zoals wassen, aankleden en het gebruik van tilliften. 

    Heb je praktijkervaring in de zorg? Dan kun je ook medicatie uitdelen (niveau 2+), bloedsuiker prikken, insuline toedienen en andere verpleegtechnische handelingen uitvoeren (niveau 3). 

    In de Aelio-app kun je filteren op jouw certificaten. Op basis daarvan toont Aelio een overzicht van de diensten waarvoor jij je kunt aanmelden.

    Kinderopvang: In de kinderopvang zijn de beschikbare diensten afhankelijk van je kwalificaties en certificaten. Voor het werken met baby’s is een extra certificaat vereist. Daarnaast gelden taaleisen, afhankelijk van de locatie en doelgroep. Via jouw profiel staat ingesteld welke certificaten je hebt en krijg je een overzicht van passende diensten, zoals werken op een kinderdagverblijf (KDV) of buitenschoolse opvang (BSO).

  • Kan ik mij aanmelden voor alle diensten?

    Je kunt je aanmelden voor alle diensten en projecten waar jij voor gekwalificeerd bent. Dit betekent dat je alle beschikbare opties kunt zien.

    Lees de informatie goed door om te begrijpen wat er van je wordt verwacht. Word je geaccepteerd voor een shift? Dan annuleren we automatisch je andere aanmeldingen voor dat tijdstip om dubbele boekingen te voorkomen. Zorg dat je je aanmeldt voor diensten die goed bereikbaar zijn en controleer altijd locatie, tijden en andere details vooraf.

  • Hoe kom ik in een flexpool terecht?

    De opdrachtgever beslist of je in de flexpool komt. Zet daarom je beste beentje voor! Wees punctueel, goed voorbereid en communiceer helder. Hoewel we geen garanties kunnen geven, vergroot dit wel je kans.

UREN

  • Waar vul ik mijn uren in?

    Na elke dienst vul je jouw gewerkte uren in de app. Je doet dit via de de knop ‘Uren Indienen’. Het is belangrijk om dit direct na afronding van je dienst te doen, zodat de opdrachtgever snel je uren kan goedkeuren. Zo houd je netjes je uren bij en zorgen wij dat je aan het eind van de maand wordt uitbetaald!

  • Het uurloon in de app klopt niet

    Uurloon in de app is een vanaf uurloon in die schaal en ter indicatie. Daadwerkelijke uurloon is afhankelijk van de trede van de medewerker. 

ANNULEREN EN ZIEKMELDEN

  • Hoe kan ik mijn aanmelding annuleren?

    Klik op de dienst en druk op ‘aanmelding annuleren’. Is de annuleringstermijn verstreken? Neem dan contact met ons op via:

  • Hoe moet ik mij ziekmelden?

    Zorg: Voordat de annuleringstermijn (96 uur) is verstreken, kan je de dienst zelf in de Aelio-app cancelen. Is de termijn verstreken? Neem direct contact op met ons via zorg@aethon.nl of bel naar (088 035 15 13).

    Kinderopvang: Voordat de annuleringstermijn (96 uur) is verstreken, kan je de dienst zelf in de Aelio-app cancelen. Is de termijn verstreken? Neem direct contact op met ons via planningkids@aethon.nl of bel naar (088 035 15 13).

SALARIS, REISKOSTEN EN ORT

  • Wanneer krijg ik mijn salaris?

    Je ontvangt je salaris maandelijks op de 25e. Als dit in het weekend valt, krijg je het salaris de vrijdag ervoor. Je vakantiegeld (8,33%) krijg je ook maandelijks direct uitbetaald. Als je een contract hebt met vaste uren krijg je je contracturen in de maand zelf uitbetaald en de meeruren een maand later. Bij een 0-uren contract krijg je al je gewerkte uren een maand later uitbetaald.

    Uitbetaling overuren: Overuren worden een maand later uitbetaald. Voorbeeld: Als je een contract hebt van 8 uur per week, worden deze uren in dezelfde maand uitbetaald. Indien je meer uren werkt dan je contracturen, bijvoorbeeld 12 uur in een maand, worden de extra 4 overuren de volgende maand uitbetaald. 

  • Worden de reiskosten vergoed?

    Ja! Via de Aelio-app kan je reiskosten en kilometers declareren. Dit vul je in bij de check-out van de gewerkte dienst. Met een studenten OV-kaart kan je de kilometers buiten het studentenreisproduct (weekend- of weekabonnement) ook declareren. Dit bedraagt de wettelijke vergoeding van 21 cent per kilometer.

    Je ontvangt de gemaakte reiskosten en kilometers gezamenlijk met je salaris, maandelijks op de 25e. Dit is terug te vinden op de loonstrook.

  • Krijg ik bij Aethon onregelmatigheidstoeslag (ORT)?

    Zorg: Ja! Aethon werkt volgens verschillende CAO’s die gelden in de zorg (zoals bijvoorbeeld de CAO Verpleeg- en Verzorgingstehuizen & Thuiszorg of de CAO Gehandicaptenzorg. Je ORT is afhankelijk van de sector waarin je aan de slag gaat.

TRAININGEN

  • Hoeveel tijd ben ik kwijt aan de trainingen?

    Dit is afhankelijk van het niveau waarop je gaat werken. De training bestaat gemiddeld voor 12-16 uur uit praktijktraining, verdeeld over 3 of 4 dagdelen. Daarvoor vindt een theoretische toetsing plaats waarbij voorbereiding vereist is. 

  • Zijn er kosten verbonden aan de training?

    Aethon neemt de opleidingskosten voor haar rekening. Op deze wijze investeren we in de start van jouw carrière.