Echt heel toevallig! Ik was toe aan een nieuwe bijbaan en ik wilde weten of het mogelijk was om in de kinderopvang of in het onderwijs te werken voordat je bent afgestudeerd. Via Google kwam ik bij Aethon terecht en daarnaast werkt een vriendin van mij werkt ook via jullie in de zorg. Ik heb toen contact opgezocht met Aethon, alleen kon ik door corona niet meteen aan de slag. Maar na een jaar werd ik weer benaderd of ik in het speciaal onderwijs wilde werken en dat wilde ik nog steeds heel graag!
Toen ik begon, startte ik twee dagen in de week met één– op– één begeleiding op een kleutergroep. Ik werd gekoppeld aan één kind, waarvan al duidelijk was dat hij beter op een andere school paste. Normaal staan er altijd een leerkracht en onderwijsassistent in de klas, maar ik kwam er als derde persoon bij in zijn overbruggingsperiode (tot hij naar zijn nieuwe school zou gaan). Ik ondersteunde hem, zat bij hem aan tafel, hielp hem bij zijn taken en ging wat vaker met hem mee naar buiten om te spelen.
Nadat ik mijn bachelor had afgerond, ging ik vier dagen aan de slag. Ik werkte twee dagen op dezelfde kleutergroep en twee dagen op een intensief te begeleiden leerlingengroep. Dit is een kleine groep van zeven kinderen die net wat meer ondersteuning nodig hebben. Ze hebben allemaal kenmerken van autisme, wat resulteert in een wat lager tempo, kortere werkmomenten, meer tijd om buiten te spelen en voor prikkelverwerking. Ik draai hier volledig mee als onderwijsassistent en sta hier als tweede persoon op de groep. Sinds kort ben ik overgenomen door de school en werk ik in dienst van de school. Echt heel fijn dat ik eerst werkervaring heb kunnen opdoen via Aethon en daarna een vaste baan heb gekregen in het onderwijs.
Ik werk altijd van 8:00 uur tot 16.30 uur. Om 8:00 uur bereid je het lokaal voor en om 8:20 uur krijgen we een briefing en nemen we samen de dag door. De inloop van de kinderen is tussen 8:30 uur en 9:00 uur. De groep heeft echt een vaste routine, wat onder andere bestaat uit in de kring zitten, werken, spelen, fruit eten, buiten spelen en bijvoorbeeld knutselen of rustig een filmpje kijken. Ik ondersteun de kinderen en de leerkracht bij alles. Aan het einde van de dag help ik ook mee met de voorbereiding voor de volgende dag.
Ik sta nu als tweede persoon op de groep. De leerkracht leidt de groep en ik ben daar omheen bezig. Dus wanneer een kind erg druk is, zorg ik ervoor dat het kind rustiger wordt, zodat de leerkracht dat niet hoeft te doen vanuit de kring bijvoorbeeld. Tijdens werkmomenten loop ik rond en help ik de kinderen waar nodig met hun werkjes.
Voor mij is deze bijbaan zeker van toegevoegde waarde, omdat je tijdens een universitaire studie over het algemeen weinig praktijkervaring opdoet.
Hannah, Onderwijsassistent speciaal onderwijs Aethon
De praktijk is echt totaal anders. Ik kan tijdens mijn opleiding alles leren over kinderen met autisme, maar de realiteit is net anders wanneer je ze ziet en met ze werkt. Dan pas zie je hoe breed dat spectrum is. Je kan hier ook niet echt goed op ingewerkt worden, omdat het een (bij)baan is waarbij je leert in de praktijk. Dus ik overleg veel met collega’s die al jaren in het onderwijs werken. Verder heb je ook gesprekken met andere partijen, zoals een orthopedagoog of logopedist. Het is leuk om te zien wat zij inbrengen en adviseren, en daar leer je ook veel van. Voor mij is deze bijbaan zeker van toegevoegde waarde, omdat je tijdens een universitaire studie over het algemeen weinig praktijkervaring opdoet.
In het begin wist ik niet goed wanneer ik een time-out moest inzetten. Zet ik het te snel in of juist niet? Wanneer je het vaak genoeg hebt gezien, kan je het beter inschatten. Daarnaast kan ik het altijd met de leerkracht overleggen. Er kunnen soms wel “lastige” situaties voordoen, zoals een kind dat bijvoorbeeld slaat, maar ik weet dat de intentie nooit negatief is. Het komt vaak vanuit onbegrip van de wereld. Maar het is wél belangrijk om je grenzen aan te geven en in te grijpen waar nodig, want zoals alle kinderen, houden de kinderen ervan om je uit te testen haha. Uiteindelijk leer je de kinderen beter kennen en weet je een beetje wat je kan verwachten. En wanneer je het niet weet, kan je het altijd vragen! We helpen elkaar als collega’s ook veel en weten inmiddels ook wanneer het nodig is om even bij te springen of de ander over te nemen. Het is hard werken, maar ontzettend leuk.
Zeker. Ik kan echt juichen wanneer ik verbetering zie bij een kind die bijvoorbeeld heel weinig praat en dan opeens vooruitgang boekt. Ik wil dat dan het liefst met iedereen delen.
Je moet wel echt een aanpakker en assertief zijn. Geduld en zorgzaamheid zijn ook belangrijk. Ik denk dat het mij ook wel helpt dat ik best wel positief ben ingesteld. Daarnaast moet je het echt leuk vinden om met kinderen te werken.
Er gewoon vol voor gaan en het vooral uitproberen! Je hebt via Aethon echt de kans om veel uit te proberen en te leren. Doe je best om de kinderen te leren kennen en zorg ervoor dat ze weten dat ze op je kunnen rekenen.