Sophia: “In Hoogezand-Sappemeer is de samenwerking met Aethon 15 jaar geleden begonnen. Met de invoering van de identificatieplicht voor iedereen vanaf 14 jaar werd de druk op de balie steeds groter. Ook kwamen er meer baliewerkzaamheden bij. Hierdoor werd de behoefte aan extra – en flexibel inzetbaar personeel aan de balies burgerzaken steeds groter, met name bij drukte en verlof. Zo zijn we bij jullie terecht gekomen.
Jordy vult aan: “Sinds de start van gemeente Midden-Groningen 6 jaar geleden bestond het KCC grotendeels uit flexibele krachten. Nu is het een mooie mix, met de focus op vaste medewerkers.” Ook binnen Burgerzaken is er een tekort aan personeel. Jordy: “Het is binnen Burgerzaken en Klantcontact lastig om volledig opgeleide mensen aan te trekken. We zijn daarom begonnen met het werven van mensen op basis van hun competenties. Een tandartsassistente kan bijvoorbeeld prima het vak leren. Daardoor hebben we nu op Burgerzaken een stabiele basis gecreëerd, waar Aethonners een goede aanvulling op zijn.”
“Een gemiddelde Aethon medewerker past heel makkelijk in het team.”
Sophia: “De talenten van Aethon zijn jong en leergierig en hebben ook wel een bepaald basisniveau waaruit wij putten. Daar werven jullie natuurlijk ook op en dat gaat heel goed. Aethonners zijn zeer digitaal-vaardig en leren snel en gemakkelijk werken met al onze verschillende systemen. De gemiddelde leeftijd binnen het vaste team is wat ouder. Eigen personeel heeft weer de jarenlange ervaring en meer vakkennis en kunde. Hierdoor krijg je een leuke wisselwerking en vullen ze elkaar aan. Het team wordt daardoor dynamisch.”
“Een gemiddelde Aethon medewerker past heel makkelijk in het team. Je merkt gelijk een bepaalde vorm van samenhang, leuke maar ook minder leuke dingen worden gedeeld. We zeggen weleens we zijn een werkfamilie. De medewerkers van Aethon sluiten daar goed bij aan. Dat maakt het ook wel uniek.”, aldus Jordy.
Wat vooral onderscheidend is aan Aethon is de snelheid waarmee een dienst wordt ingevuld. Sophia: “Vooral ad hoc werkt dit heel erg goed. We hebben een goed gevulde pool en samen moeten we ervoor zorgen dat de pool altijd goed gevuld blijft.” Daarnaast is de brede inzetbaarheid van Aethonners opvallend. Jordy: “Vaak groeien de Aethonners door in andere functies en blijven ze bij ons of een andere gemeente werken. Verder is Aethon persoonlijk en benaderbaar. Ik kan altijd bellen als er iets is. Op een congres word ik herkend. Dit is heel prettig. Het flexibele karakter is echt de kracht van Aethon. Doordat we Aethonners inzetten, kunnen de vaste krachten met verlof of een cursus doen. Dat is heel waardevol om onze dienstverlening op orde te houden.”