Cliché, maar waar: een goede voorbereiding is het halve werk. Lees je in, check je rooster goed en noteer de dagen dat je ingepland staat om te werken in je agenda. Leg op tijd je kleding klaar voordat je aan je dienst begint en plan je vertrektijd ruim in, zodat je altijd op tijd aankomt. Probeer minimaal 10 minuten voor je starttijd aanwezig te zijn. Weet je niet zeker of er een kantine of een supermarkt in de buurt is? Neem dan voldoende eten en drinken mee, zodat je geen trekt krijgt tijdens je werk. Zo bespaar je ook nog eens wat centen.
Voordat je aan de slag gaat bij een nieuwe baan in de zorg, krijg je vaak een training. Dit geeft dus al houvast en zorgt ervoor dat je met wat meer zelfvertrouwen aan de slag gaat in je eerste werkweek. Uiteraard begint het echte werk pas wanneer je daadwerkelijk in de praktijk aan de slag gaat. Wees bereid om te leren van je collega’s, stel vragen wanneer daar ruimte voor is, luister goed naar je begeleider en collega’s en wees proactief. Houd eventueel een klein notitieblokje op zak zodat je aantekeningen kunt maken. Uiteindelijk haal je eruit wat je erin stopt.
Een baan in de zorg is een baan waarbij je je gevoel en zintuigen moet gebruiken. Hulp krijgen van een zorgmedewerker is ontzettend persoonlijk. Neem dus de tijd om je cliënten te leren kennen en te luisteren naar wat ze nodig hebben. Wees professioneel en attent. Probeer je in de zorgvrager te verplaatsen en te bedenken wat jij fijn zou vinden als een vreemde medewerker opeens bij jou in je (woon)kamer staat. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van het werk dat je moet verrichten.
Misschien verleidelijk, maar een absolute no-go. Je werkt met mensen, mensen die hulpbehoevend zijn. Het gebruik van mobiele telefoons voor privédoeleinden is dan ook zeker niet aan te bevelen en niet toegestaan tijdens je diensten.
Als we het nu toch hebben over het gebruik van je mobiele telefoon. Het is niet toegestaan om informatie of beelden van bewoners, cliënten of je werkgever te plaatsen op social media.
Wie handelingen binnen de zorg uitvoert, hoort hier bekwaam voor te zijn en dit deskundig en zorgvuldig te doen. Dit houdt in dat je voldoende kennis en vaardigheid hebt om de desbetreffende handeling uit te voeren. Het is daarom ook erg belangrijk om geen handelingen uit te voeren waar je niet bevoegd voor bent. Tip: hou een handelingenlijst bij. Binnen Aethon werken we met een handelingenboekje waarin je per handeling een handtekening verzamelt waarmee je laat zien dat je bekend bent met de handeling en deze ook mag uitvoeren. Ben je enthousiast en wil je meer doen? Geef dat dan aan op je werk en vraag om extra uitleg of begeleiding zodat je deze handeling kunt toevoegen aan je handelingenlijst. Maar voer geen handelingen uit, uit zelfbescherming en bescherming voor de cliënt, waar je niet bevoegd voor bent.
Wanneer je je inplant voor een dienst, wordt er op je gerekend. Vanuit je werkgever, maar zeker ook vanuit de cliënt. Is er plotseling wat belangrijks tussengekomen? Overleg de situatie dan met je werkgever. Maar zomaar vragen om eerder te stoppen komt erg onprofessioneel over, zeker tijdens je eerste werkweek.
Aethon verbindt gedreven talenten aan betekenisvol werk in de zorg, in de kinderopvang, bij een klantenservice en in het onderwijs.