Ik laat zien dat ik niet puur theoretisch uit de hoek kom

Wouter - Talent woningcorporatie

Nieuwsgierig hoe het is om te werken bij een woningcorporatie? Lees dan snel het verhaal van Wouter! Hij is 24, studeert Filosofie en werkt naast zijn studie op het klantcontactcentrum van woningcorporatie Woonkracht10.

Hoe ben je bij Aethon terecht gekomen?

Via het Facebook algoritme! Ik was op zoek naar werk en zag een advertentie van Aethon voorbij komen. Ik heb meteen een e-mail gestuurd, en kreeg al snel een antwoord van een recruiter of ik op sollicitatiegesprek wilde komen.

Sluit jouw studie aan op je bijbaan?

Ik studeer Filosofie aan de Erasmus Universiteit, dus ik denk niet dat er een baan is in de wereld – naast filosofieprofessor of -leraar – die direct bij mijn studie aansluit. Juist om deze reden denk ik dat het belangrijk is voor mij om werkervaring op te doen.
Ik werk op het klantcontactcentrum (kcc) van woningcorporatie Woonkracht10. Daar behandel ik de telefonische vragen van de huurders. Op deze manier laat ik zien dat ik niet puur theoretisch uit de hoek kom. Deze baan is dus een mooie aanwinst op mijn cv, naast de theorie die ik opdoe tijdens mijn studie.
Daarnaast is mijn baan goed te combineren met mijn opleiding. Ik kan mijn werkdagen flexibel inplannen via de Aethon app en dat is vooral handig wanneer ik tentamens heb.

Komt je studie van pas tijdens je (bij)baan?

Filosofie is vooral een studie van interpretatie. Tijdens mijn werk ben ik constant bezig met het verwerken van informatie van de klant en het vinden van een gepast antwoord daarop.
Ik denk dus dat dat mijn studie me indirect helpt met het snel verwerken van informatie. Vooral bij zaken die voor mij onbekend zijn, zoals bijvoorbeeld het traject die een woningzoekende doorloopt.

Hoe was het inwerktraject?

Het was spannend om voor het eerst in een professionele setting de telefoon op te moeten nemen, maar mijn collega’s bij Woonkracht 10 zijn altijd zeer behulpzaam. Ik werd ingewerkt tijdens corona, dus dat is natuurlijk lastiger dan normaal. Maar er was altijd een collega op kantoor aanwezig die mij kon helpen. En na een kwestie van oefenen werd de telefoon opnemen al snel natuurlijk.

Wat zie jij als voordelen van het hebben van een (bij)baan bij een woningcorporatie?

Als talent op het kcc van een woningcorporatie kom je in aanraking met zeer uiteenlopende vragen. Ik denk meer dan bij andere banen waar je de telefoon aanneemt. Dit zorgt ervoor dat je een hoop kennis paraat moet hebben en veel en snel moet schakelen. Ook tussen verschillende systemen. Dit zorgt gelukkig voor veel variatie en het zorg er ook voor dat je werk niet monotoon wordt.

Luister goed, lees goed en vraag veel. Dit is zover ik het zie de beste manier om ze snel mogelijk, zo veel mogelijk te leren!

Wouter, KCC-medewerker Aethon

Welke waarde voeg jij toe aan jouw afdeling?

Ik ben nog redelijk nieuw op de afdeling. Maar als ik wat toevoeg, dan is het hopelijk mijn steentje die ik bijdraag om het klantcontactcentrum draaiende te houden. We zorgen uiteindelijk met z’n allen ervoor dat de klanten niet te lang in de wacht staan en dat ze zo goed mogelijk geholpen worden natuurlijk!

Wat was jouw mooiste moment/gesprek?

Op de eerste dag dat ik de telefoon moest opnemen klaagde een klant dat ze onvriendelijk werd behandeld door één van onze vakmannen. Ze was redelijk van streek, maar uiteindelijk erg dankbaar dat ik goed naar haar verhaal luisterde en daar ook echt de tijd voor nam. Ze vroeg uiteindelijk om mijn naam en plaatste meteen een positieve beoordeling over mij. Niet slecht voor een eerste dag.

Zou je anderen aanbevelen om bij een woningcorporatie te werken?

Jawel, anders zou ik er zelf niet meer werken! Een bijbaan op het kcc van een woningcorporatie is echter niet voor iedereen weggelegd. Het vergt geduld en soms krijg je boze mensen op je dak, maar zolang je daar wel tegen kan is het een leuke bijbaan. Daarnaast kan ik niet spreken voor elke woningcorporatie, maar Woonkracht10 is een prettige plek waar ze hun best doen om
je als nieuwe collega thuis te laten voelen.

Heb je advies voor toekomstige studenten?

Luister goed, lees goed en vraag veel. Dit is zover ik het weet de beste manier om ze snel mogelijk, zo veel mogelijk te leren!

Meer verhalen van studenten bij Aethon:
Lees meer over Ghislaine-Nevada, talent bij een woningcorporatie én bij de gemeente
Lees meer over de (bij)baan van talent Rabia bij een woningcorporatie

Werken bij een woningcorporatie?
Bekijk dan onze woningcorporatie vacatures