Ik heb nu al een netwerk opgebouwd

Ghislaine-Nevada - KCC-medewerker

Niet één, maar zelfs twee bijbanen bij Aethon. Maak kennis met Aethon talent: Ghislaine-Nevada. Ze is 28, afgestudeerd als jurist en is momenteel bezig met haar master Financieel Recht. Daarnaast werkt ze als KCC-medewerker een dag in de week bij gemeente Waddinxveen en twee dagen voor Vestia. Benieuwd naar haar ervaringen? Lees dan vooral verder!

Hoe ben je bij Aethon terecht gekomen?

Via Facebook zag ik een vacature voorbij komen over het werken bij de overheid via Aethon. Het leek me altijd al interessant om bij de gemeente te werken dus ik solliciteerde. In oktober 2020 ben ik gestart bij gemeente Waddinxveen. Maar ik wilde graag extra uren werken, omdat er door Corona helaas niet veel uren beschikbaar zijn bij de gemeente. Daarom werk ik sinds maart dit jaar ook nog twee dagen bij woningcorporatie Vestia. Bij beide werk ik op het klantcontactcentrum (KCC).

Je werkt dus bij een woningcorporatie én bij een gemeente. Hoe bevalt dat?

Ik vind beide banen leuk. Maar soms is het wel pittig hoor naast mijn studie. Vooral in combinatie met het thuiswerken. Bij de woningcorporatie werk ik twee dagen in de week tot 16:30 uur en in de avond heb ik dan ook nog college. Dan zit ik letterlijk heel de dag achter een scherm. Het zijn lange dagen, maar omdat ik mijn werk leuk vind is het te doen. Ik doe ervaring op binnen twee verschillende branches en dat is erg leerzaam. Daarnaast krijg ik echt de meest uiteenlopende vragen, zelfs over kapotte wc-brillen. Dit maakt het werk leuk en altijd anders.

Sluiten de banen aan op je studie?

Ja en nee. Mijn baan op het KCC van de gemeente sluit wel beter aan op mijn studie. Mijn master komt een beetje in de buurt van de master Publiekrecht, dus daarin vind ik iets meer aansluiting. Maar beide bijbanen zijn een goede toevoeging voor mijn cv en zeker ook voor mijn verdere carrière. Eén van mijn beweegredenen voor deze banen is toch wel het opbouwen van een netwerk. Zowel binnen de gemeente als bij de woningcorporatie heb ik nu een netwerk opgebouwd die na het behalen van mijn master wellicht goed van pas kan komen wanneer ik op zoek ga naar een baan.

Wat houden je werkzaamheden in?

Bij zowel de woningcorporatie als de gemeente werk ik op de klantcontactcentrum. Dit doe ik op locatie bij de gemeente zelf. Bij Vestia werk ik vanuit huis op de afdeling reparatieverzoeken. Daar behandel ik de verzoeken die ik telefonisch ontvang van de huurders van Vestia. Bij Vestia word je altijd op één onderdeel ingewerkt en wanneer je dat goed onder de knie hebt, kun je aangeven dat je ook graag op een ander onderdeel ingewerkt wilt worden. Denk hierbij aan de afdeling incasso of verzekeringen bijvoorbeeld.

Bij de gemeente beantwoord ik de vragen van de burgers. Wat ik zelf kan beantwoorden, beantwoord ik en anders verbind ik de cliënt door naar een andere afdeling. Ik ben als het ware de schakel tussen de burger en de ambtenaar.

Eén van mijn beweegredenen voor deze banen is toch wel het opbouwen van een netwerk.

Ghislaine-Nevada, KCC-medewerker Aethon

Ingewerkt worden tijdens een lockdown. Hoe was dat?

Ik ben gelukkig bij beide banen op locatie ingewerkt. Bij gemeente Waddinxveen ben ik drie à vier dagen ingewerkt door een collega van Aethon. Dat maakte het al wat laagdrempeliger, omdat het iemand is die ervaring heeft met werken via Aethon.
Bij Vestia kregen we op het kantoor in Den Haag een training van twee weken waarin we alle ins en outs over de systemen en regels leerden. In die twee weken was er ook altijd iemand om ons te helpen en waar we vragen aan konden stellen. Het was wel intensief, maar wel handig omdat je bij Vestia met veel verschillende systemen werkt en daardoor veel moet schakelen.

Is er op persoonlijk vlak nog iets dat je geleerd hebt en zult meenemen?

Niet alles persoonlijk nemen! Sommige mensen kunnen een beetje bijdehand of zelfs brutaal zijn. De gesprekstechnieken die ik op school heb geleerd, leer ik op die momenten wel echt toepassen, zodat ik mijn gesprekken altijd op een professionele manier kan voeren.

Jouw mooiste gesprek?

Ik had een keer een gesprek met iemand die best brutaal was aan de lijn en ook begon te schelden. Ze hing op een gegeven moment ook opeens op. Vervolgens belde ze terug en kreeg mij weer aan de lijn, maar bood meteen haar excuses aan. Mevrouw legde uit dat ze een beperking heeft en dat normaliter haar begeleider deze telefoontjes pleegt. Maar ze was ongeduldig en wilde zelf bellen. Ik gaf aan dat ze zich geen zorgen moest maken en dat ik het niet persoonlijk nam. Haar begeleider zou er over een week weer zijn en ik gaf aan dat ze haar begeleider kan vertellen dat ze een leermoment heeft gehad. Ze heeft zelfstandig een belletje gepleegd wat niet vlekkeloos verliep, maar ze wel zelf heeft opgelost. Zulke gesprekken vind ik echt heel leuk. Deze waardevolle momenten blijven me bij. Er zijn gelukkig meer leuke gesprekken dan minder leuke gesprekken.

Meer verhalen van studenten bij Aethon:
Lees meer over de (bij)baan van talent Rabia bij een woningcorporatie
Lees meer over de (bij)baan van talent Marloes op de KCC