Samen voor het beste resultaat

Amsta & Aethon

Amsta en Aethon hebben een gezamenlijk doel: goede zorg voor de bewoners. Om dit te realiseren is samenwerken belangrijk. Eszti Leenhouts, clustermanager van Leven in een Kleine Groep (cluster 1, de Raak), vertelt graag over haar ervaringen met Aethon in de afgelopen jaren.

MAATSCHAPPELIJK GEZIEN EEN PRACHTIG CONCEPT

Eszti werkt al sinds 2017 samen met Aethon voor de inzet van externe medewerkers. Vooral het concept van Aethon vindt ze erg interessant: flexibele ondersteuning door jonge, gedreven studenten die een zorggerelateerde studie volgen. Zo komen veel studenten al vroeg in aanraking met de verpleeghuiszorg. Dit biedt kansen om ze te binden. “Maatschappelijk gezien is het een prachtig concept”, aldus Eszti.

Amsta werkt zoveel mogelijk met vaste teams. Voor bewoners, naasten en medewerkers is een bekend gezicht altijd prettig. Het lukt hen ook steeds beter: ten opzichte van vorig jaar werden minder uitzendkrachten ingezet. Wanneer dat toch niet anders kan is het fijn om flexkrachten van Aethon in te zetten.

Het eerste jaar hebben we wel aan elkaar moeten wennen. Aethon heeft namelijk een uniek concept. De talentvolle studenten die worden ingezet hebben bij de start weinig ervaring in de zorg. Maar ze zijn intelligent, hebben de juiste attitude en geven de bewoners de aandacht die zij verdienen. Daardoor pakken ze het snel op.

VAN FEEDBACK WORD JE WIJZER

In de maandelijkse gesprekken is er altijd ruimte voor feedback en verbeterpunten. Een goed voorbeeld hiervan is de opleiding die de studenten volgen en het inwerktraject. Door meer aandacht te geven tijdens de scholing aan persoonsgerichte zorg en dementie communicatie, en praktijkcoaches in te zetten tijdens het inwerken, zal dit zorgen voor een verbeterde kwaliteit.

Maar een samenwerking is tweerichtingsverkeer. Eszti heeft haar team meegenomen in wat ze kunnen verwachten van de studenten, het belang van een goede overdracht benadrukt én uitgelegd waarom het belangrijk is om een nieuwe medewerker de woning te laten zien. Hoe werkt de telefoon, waar vind je medicatie en hoe kook je zelfstandig voor een groep?

Door de feedback constant te verbeteren is de samenwerking in de afgelopen jaren sterker geworden. En belangrijk is dat we hier stappen in blijven zetten.

Het is fijn om te zien dat er daadwerkelijk wat wordt gedaan met de feedback.

Eszti Leenhouts, clustermanager

VOORUITKIJKEN IS ESSENTIEEL

Werken met een maandplanning en van tevoren afgeven hoeveel diensten ingevuld moeten worden, blijft lastig. Het belangrijkste doel hierin: zoveel mogelijk vaste gezichten voor de bewoners. Dit blijkt in de realiteit lastig. Door de juiste vragen te stellen helpt Aethon om verder vooruit te kijken. Met als resultaat een maandplanning. “Het wordt voor mij dan een spel om deze planning te realiseren”, aldus Eszti. Ook op korte termijn denkt de planning van Aethon mee. Denk hier bijvoorbeeld bij aan de diensttijden en niveau van de aangevraagde diensten. Het doel? Diensten invullen.

INVESTEREN IN KENNIS EN KUNDE

Nog meer investeren in kennis en kunde, dat is de wens van Eszti. Voorbeelden hiervan zijn kennis over ziektebeelden, de inhoud van dementie, omgaan met een familie in rouw, diensten vormgeven en eigenaarschap pakken.

Ook praktijkcoach Willy speelt hier een belangrijke rol in. Hij werkt de studenten in en stoomt ze klaar om zelfstandig aan de slag te gaan. Hierbij focust hij niet alleen op de handelingen, maar ook op het aspect familie, omgaan met feedback, acuut handelen en neemt hij ze mee in het leven van de bewoners. “Hij begeleidt ze in het vak, dat is de toegevoegde waarde”, zegt Eszti.

BELANGRIJKSTE SPEERPUNT: MEER VASTE GEZICHTEN

Om ons gezamenlijke doel te realiseren gaan we samen stappen zetten in het creëren van meer vaste gezichten op de werkvloer. Dit zal ten goede komen aan een prettige relatie tussen de bewoners, het team en de Aethon medewerker.

Met het inzetten van studenten per klantgroep is er al een belangrijke stap gezet door Aethon. Vaste medewerkers zien dan gelijk resultaat nadat ze uitleg hebben gegeven. Dit maakt het makkelijker om nog meer te investeren in de studenten. Elke dag een stukje beter. Dat is ons doel.

Op zoek naar ondersteunend personeel in de zorg? Lees hier hoe wij studenten inzetten.