De kinderen geven me energie

Iggy, Bachelor Psychobiologie

Maak kennis met Iggy! Iggy is 23 jaar en start in september met de master Ontwikkelingspsychologie. Tot die tijd werkt ze als assistent-leerkracht in het speciaal onderwijs op een cluster-4 school. Dat is een school voor leerlingen die intensieve begeleiding nodig hebben, vanwege gedragsproblemen of psychiatrische problematieken. Benieuwd naar wat haar (bij)baan inhoudt? Lees dan verder.

HOE BEN JE BIJ AETHON TERECHT GEKOMEN?

Een vriendin werkt via Aethon in de zorg. Ze vertelde enthousiast over haar baan en ik ben Aethon vervolgens op social media gaan volgen. Op Facebook zag ik een vacature voor werken in het onderwijs en dat leek me heel interessant. Ik heb bij mijn vorige (bij)baan als huiswerkbegeleider al wat ervaring opgedaan met kinderen en dit leek me een goede aansluiting.

WAAROM SPECIAAL ONDERWIJS?

Ik had gesolliciteerd op een vacature voor werken in het regulier onderwijs, maar Aethon bracht speciaal onderwijs onder mijn aandacht. Ze dachten dat het wel bij mijn achtergrond zou passen. Ik heb huiswerkbegeleiding gegeven en ga volgend schooljaar de master Ontwikkelingspsychologie (kinder- en jeugdpsychologie) doen. De mogelijkheid om te werken in het speciaal onderwijs sprak me daardoor gelijk aan.

HOE BEVALT DE (BIJ)BAAN?

Het is heel leuk en uitdagend. Mijn collega’s hebben me goed geholpen en wegwijs gemaakt. Ik heb veel geleerd van hun feedback, maar vooral door het gewoon te doen. Ik ben onderdeel van het team en dat voelt fijn. Ik groei elke dag.

WAT VIND JE HET LEUKST AAN SPECIAAL ONDERWIJS?

Het contact met de kinderen. De klassen zijn klein, en het voordeel hiervan is dat ik meer aandacht heb voor de kinderen. Daardoor bouw ik snel een band met ze op. Ik vind het ook fijn dat ik veel verantwoordelijkheid krijg. Ik werk samen met de leraar en een sociotherapeut, maar ik heb niet het gevoel dat ik een ondersteunende kracht ben. We doen het echt met z’n allen en ik voel me gewaardeerd.

KRIJG JE ENERGIE VAN JE WERK?

Ik krijg er enorm veel energie van. Maar in het begin kostte het me moeite. Het was nieuw, en ik wist niet goed wat de juiste aanpak is per problematiek en hoe ik de kinderen het beste kan helpen. Maar ik heb hele fijne collega’s en die nemen me in alles mee. Ik leer veel van mijn collega’s en ik geniet erg van het werken met de kinderen. Ze geven me het vertrouwen en dat vind ik fijn.

KUN JE MEER VERTELLEN OVER HET WERKEN MET DE KINDEREN?

Ik werk in klassen met kinderen van zeven tot en met twaalf jaar. De meeste kinderen hebben autisme, ADHD of een emotioneel trauma. Veiligheid en structuur zijn zeer belangrijk voor hen. Ze zijn super lief. Ik ben echt gek op ze. Het is leuk en mooi om te zien hoe ze op je reageren en wanneer je ziet dat ze op emotioneel vlak vooruitgang boeken of een goede dag hebben.

We doen het met z’n allen. Ik voel me echt gewaardeerd.

Iggy, assistent-leerkracht bij Aethon

WAS JE GOED VOORBEREID OP DEZE (BIJ)BAAN?

Ik moet toegeven dat iets meer voorbereiding wel fijn was geweest. De rol assistent-leerkracht was een nieuwe functie voor zowel Aethon als de school waar ik werk. Hierdoor waren mijn verwachtingen in de eerste instantie anders. Het is geen eenvoudige (bij)baan, en je moet stevig in je schoenen staan. Aan de andere kant is het ook lastig om je goed voor te bereiden. Elk kind is anders en heeft een andere problematiek en een andere aanpak nodig. Aethon heeft me daarom gevraagd om mijn ervaring met hen te delen. Samen gaan we het programma voor toekomstige leerkracht-assistenten in het speciaal onderwijs verbeteren.

HOE ZIET JE WERKDAG ERUIT?

Mijn dagen zijn van 08:00 uur tot 15:00 uur. We ontvangen de kinderen en dan start de dag. De leerkracht neemt de kinderen één op één mee, zodat elk kind individueel uitleg krijgt. Ondertussen help ik de kinderen in de klas met de opdrachten, waar ze zojuist uitleg over hebben gekregen. We hebben ook gezamenlijke lessen met één docent voor de klas. Er worden dan ook buitenspeelafspraken gemaakt. De kinderen mogen aangeven of ze tijdens de pauze liever samen of alleen spelen. Ik heb geen aparte pauze. Wanneer de kinderen naar het jeugdjournaal kijken heb ik ruimte om wat te eten.

Samen met de sociotherapeut en leraar help ik om orde te houden. Er is geen specifieke rolverdeling. Het is vooral heel belangrijk om op elkaar in te spelen. Daarnaast is het belangrijk dat je veel op je gevoel vertrouwt en elke situatie en kind op dat moment goed aanvoelt.

HAAL JE VOLDOENING UIT JE WERK?

Ik haal zeker voldoening uit mijn werk. Het contact met de kinderen vind ik fijn. Mijn dag is ook nooit hetzelfde en dat maakt het heel leuk. Daarnaast help je de kinderen op emotioneel vlak en met hun sociale vaardigheden. Het is fijn om te zien wanneer ze een goede dag hebben. Dat geeft me energie. Ik zie het werk als een uitdaging en het staat straks goed op mijn cv!

HEB JE ADVIES VOOR TOEKOMSTIGE STUDENTEN?

Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk de kinderen leert kennen. Verdiep je in de problematiek per kind en wat de huidige omgang is. Daarnaast is het belangrijk dat je stevig in je schoenen staat en dingen niet persoonlijk opvat. Als laatste adviseer ik om altijd rustig te blijven en oplettend te zijn.

Enthousiast geworden na het lezen van Iggy’s verhaal? Bekijk onze beschikbare vacatures in het onderwijs.

Meer verhalen van studenten bij Aethon:
Lees hier het verhaal van Evelien, werkzaam als Pedagogisch medewerker bij de BSO
Of lees het verhaal van Sofie, assistent-leerkracht bij Aethon