De band die je opbouwt met een leerling is bijzonder

Sofie, assistent-leerkracht

Sofie is 19 en begint in september 2020 aan haar nieuwe opleiding Toegepaste Psychologie. Ze wil graag kinderpsycholoog worden. Haar bijbaan als assistent-leerkracht bij Aethon geeft haar de mogelijkheid om alvast ervaring op te doen in het speciaal onderwijs. Sofie werkt namelijk op een cluster-3 school. Dit is een school voor kinderen met verstandelijke en lichamelijke beperkingen die een leerachterstand hebben.

HOE ZIET JOUW DAG ERUIT?

De school waar ik als assistent-leerkracht werk legt de nadruk op zelfredzaamheid en veiligheid. We werken met kinderen van vier tot twaalf jaar. In de ochtend starten de kinderen met een puzzel of oefenen we met hun woordenschat. Hier begeleid ik ze bij. In de loop van de dag spelen we leerzame spelletjes of lezen een boek. De invulling van de dag is erg afhankelijk van de klas, de beperking en het niveau van het kind. De focus ligt op herhaling en structuur. Vaste patronen geven namelijk een gevoel van veiligheid en dat is heel belangrijk voor deze kinderen.

WAT VIND JE HET LEUKST AAN SPECIAAL ONDERWIJS?

De ontwikkeling die de kinderen doormaken. Ik sta in meerdere klassen en wanneer ik in een nieuwe klas sta merk ik dat de kinderen in het begin afwachtend zijn als ze me nog niet kennen. Maar het is het heel mooi om te zien hoe ze gedurende de dag al wennen aan mij. Ze worden steeds opener en socialer. Hier leer ik zelf ook heel veel van.

WAT LEER JE DAN ALLEMAAL?

Hoe je je op een bepaalde manier opstelt, zodat ze zich op hun gemak voelen om naar je toe te komen. Niet alleen de kinderen die een sociale voorsprong hebben, maar juist ook de kinderen die heel schichtig zijn en mensen niet snel vertrouwen. Je leert vooral jezelf niet op te dringen. Ze komen vanzelf wel naar jou toe. Het is een proces, het hoeft niet allemaal in één keer te gebeuren. Je moet geduld hebben om het vertrouwen van de kinderen te winnen.

HOE BEREID JE JE VOOR OP EEN NIEUWE KLAS?

Ik heb hiervoor in de zorg gewerkt, dus ik weet hoe ik me moet opstellen. Inwerken ging bij mij dus ook redelijk snel. In het begin is het goed om je sociaal op te stellen. Daarnaast is het belangrijk om je aan te passen aan de docent. Focus erop om op één lijn te zitten; dan gaat samenwerken ook makkelijker. Voordat ik in een nieuwe klas sta leer ik altijd eerst alle namen van de leerlingen uit mijn hoofd. Als je een kind bij zijn of haar naam noemt hebben ze meer aandacht voor jou.
Als ik in de klas ben, houd ik mij ongeveer tien minuten afzijdig. Ik bestudeer dan de docent en zijn of haar omgang met de leerlingen. En speel daar op in. Onthoud dat je niet alles weet en dat dat ook niet erg is. Durf vragen te stellen en aan te geven waar je hulp nodig hebt!

DENK JE DAT DEZE ERVARING GOED AANSLUIT OP JE TOEKOMSTIGE CARRIÈRE?

Ja, dat weet ik wel zeker! Ik wil graag kinderpsycholoog worden, maar ik kan deze ervaring ook toepassen buiten mijn school of werk. Het is fijn dat ik praktijkervaring opdoe en nu meer inzicht heb in het werkveld en de kinderen waarmee ik later zal werken. Op school krijg je veel theorie en lees je alleen boeken over stoornissen en ziektes als autisme of ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose). Pas in de praktijk merk je hoe het is om daadwerkelijk met deze mensen in gesprek te gaan en in te zien hoe het leven voor hen is. Erg belangrijk om te ervaren wat mij betreft en daar helpt deze baan mij goed bij.

Durf vragen te stellen en aan te geven waar je hulp nodig hebt.

Sofie, assistent-leerkracht bij Aethon

WELKE EIGENSCHAPPEN ZIJN BELANGRIJK VOOR EEN ASSISTENT-LEERKRACHT?

Inlevingsvermogen! Zonder die eigenschap krijg je de kinderen niet met je mee. Het is heel belangrijk om kinderen te begrijpen en te snappen waarom ze bepaalde dingen doen. Verder is het een goede eigenschap om kalm te blijven en niet snel te schrikken. Er kunnen onverwachtse situaties voorkomen die je in het regulier onderwijs misschien minder snel ziet. Het is belangrijk om te begrijpen dat deze kinderen frustraties hebben en niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit zijn binnen het speciaal onderwijs ook onmisbaar.

EEN MOMENT DAT JOU ALTIJD ZAL BIJBLIJVEN?

Ik begon in een nieuwe klas en mij werd verteld om een jongen (die niet kon praten) over te laten aan de vaste docent, omdat hij moeite heeft met nieuwe mensen. Na ongeveer 20 minuten begon hij aan mijn arm te trekken. Hij wilde graag samen met mij lezen. Nu komt hij elke keer naar me toe om mij een knuffel te geven. Dat vond ik wel heel bijzonder. De leerkracht vertelde dat het de eerste keer was dat hij zich zo snel openstelde. Meestal heeft hij wel een week nodig. De band die je opbouwt met de kinderen is heel bijzonder.


Enthousiast geworden na het lezen van Sofie’s verhaal? Check hier onze beschikbare vacatures in het onderwijs.

Meer verhalen van studenten bij Aethon:
Lees meer over Annabel, assistent-leerkracht bij Aethon
Lees hier het verhaal van Femke, werkzaam in de ouderenzorg