Hoe begin je een gesprek met een nieuwe cliënt

en welke vragen stel je?

Er heerst steeds meer eenzaamheid onder ouderen. En dat terwijl ouderen juist behoefte hebben aan sociaal contact. Wist je dat je als medewerker in de zorg daar een steentje aan kunt bijdragen? Je hebt tijdens een dienst misschien niet altijd veel tijd om uitgebreid te praten. Je kunt wel proberen om een kort gesprek aan te gaan wanneer je een cliënt bezoekt. Is small talk niet jouw sterkste punt en wil je weten welke vragen je kan stellen wanneer je langs een nieuwe cliënt gaat? Lees dan snel verder voor Aethon‘s 6 gouden tips.

1. Stel algemene vragen om gemakkelijk een gesprek te beginnen
Begin met eenvoudige basisvragen die je de kans geven om in te haken op het antwoord en door te vragen. Start altijd met de vraag ‘hoe gaat het met u?’. Zo heb je meteen een algemeen beeld over hoe het met de cliënt gaat. Als diegene bijvoorbeeld net uit het ziekenhuis komt kun je daar makkelijk op inspelen. Daarnaast kun je vragen stellen als;

  • Hoe was uw dag/week?
  • Lukt het om de dag door te komen?
  • Zijn er nog bijzondere dingen gebeurd?

Wanneer je bij een nieuwe cliënt aan de slag gaat krijg je natuurlijk achtergrondinformatie. Maar het is fijn als de cliënt kan uitleggen waarom hij of zij bijvoorbeeld thuiszorg nodig heeft. Je toont op deze manier interesse en de cliënt voelt zich ook gehoord. Voorbeeldvragen die je kunt stellen zijn;

  • Sinds wanneer heeft u extra zorg nodig?
  • Wie heeft u aangemeld?
  • Waar zou u zelf hulp bij willen hebben?

Gesprekken over familie en/of vrienden bieden vaak ook de mogelijkheid voor smalltalk. Cliënten hebben vaak veel te vertellen over hun familie, delen graag verhalen van vroeger of iets waar ze mee zitten. Stel vragen zoals;

  • Zijn er genoeg mensen om u heen die u kunt helpen?
  • Wie komen er over de vloer?


Check, je hebt nu een aantal voorbeeldvragen die je kunt stellen. Maar hoe zorg je ervoor dat het een vloeiend gesprek wordt en je gesprekspartner zich ook comfortabel voelt? Hieronder nog een aantal tips:

2. Vraag door en toon interesse
Probeer door te vragen wanneer je in gesprek bent met een cliënt. Op deze manier toon je interesse en creëer je meer verdieping in het gesprek. Een simpele vraag als: ‘Kunt u daar meer over vertellen?’ kan je al op weg helpen. Luister daarnaast met aandacht, kijk je gesprekspartner aan en wees vriendelijk. En vergeet niet af en toe te glimlachen!

3. Vraag om uitleg bij onduidelijkheid
Als er een onderwerp aan bod komt waar je weinig over weet of je begrijpt het antwoord van de cliënt niet. Wees dan eerlijk en vraag de cliënt om uitleg. Dat is niet raar en zo voorkom je misverstanden.

4. Geef je gesprekspartner de volledige aandacht
Constant op je telefoon kijken terwijl je met iemand in gesprek bent? Niet doen! Binnen vijf seconden over jezelf beginnen te praten? Wacht daar liever mee. Je bent daar om je cliënt te helpen en om diegene een goed gevoel te geven. Andersom zou je het ook fijn vinden als iemand de volledige aandacht voor jou heeft als je aan het woord bent.

👆Wist je dat? Door een praatje te maken voelt de cliënt zich meer vertrouwt met je, het bezoek verloopt gemakkelijker en je vrolijkt hun dag op.

5. Geef de ouderen de tijd die ze nodig hebben
Geef iemand de tijd om te antwoorden. Soms kost een antwoord formuleren even tijd. Probeer geen zinnen af te maken of spontaan van onderwerp te veranderen. Sommige mensen vinden stiltes oncomfortabel, maar het is niet erg om een stilte te laten vallen. Door rustig te blijven zal de cliënt zich gewaardeerd voelen en het fijn vinden dat je geduldig op een antwoord wacht.

6. Wees duidelijk
Tijdens je (bij)baan in de thuiszorg heb je niet altijd veel tijd voor een uitgebreid gesprek, terwijl de cliënt misschien al de hele dag behoefte heeft aan een praatje. Tip is om niet meteen ter zake te komen, dit wordt niet als prettig ervaren. Als je bij binnenkomst de tijd neemt en contact maakt met de cliënt zal je zien dat de omgang makkelijker wordt, en uiteindelijk zelfs tijd oplevert.

Wat je in zo’n geval kan zeggen; “Ik heb niet heel lang de tijd, maar ik ben wel heel benieuwd wat u deze week heeft meegemaakt.” Je stelt een open vraag en zet de cliënt aan het denken. Je voorkomt zo een teleurstelling achteraf door van te voren aan te kaarten dat je niet heel veel tijd hebt.

Neem bovenstaande tips mee in je cliëntgesprekken en je maakt hun dag weer helemaal goed. Succes!


Meer verhalen van de zorg:
Benieuwd hoe een werkdag in de thuiszorg eruit ziet? Ben vertelt je er alles over.
Lijkt werken in een verzorgingshuis je ook interessant? Aethon geeft je tips voor je eerste werkdag.

Aethon verbindt gedreven talenten en (young) professionals aan betekenisvol werk in de zorg, in de kinderopvang en het onderwijs, bij de overheid en bij woningcorporaties. Download ook onze handige app.

Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.