Hoe maak ik een goede indruk met kleding

op de werkvloer?

Een driedelig pak of een overhemd met een nette spijkerbroek? Leren schoenen of Nikes? De eerste indruk is heel belangrijk. Hoe kom jij erachter wat voor kleding je aan kunt trekken bij je nieuwe baan? Door deze vier tips van Aethon om jezelf te profileren met de juiste kleding.

1. Onderzoek is key
Het sollicitatiegesprek heb je al achter de rug. Een goede indruk heb je daarmee al achtergelaten, anders had je de baan niet gekregen. Als het goed is heb je dus al een indruk van de kleding die jouw nieuwe collega’s dragen. Toch nerveus over je keuze? Bestudeer dan de bedrijfscultuur: check de Google afbeeldingen of de ‘over ons’-pagina op hun website. Ook de social mediakanalen zoals Linkedin of Instagram vertellen je veel over de bedrijfscultuur. Zo weet jij welke outfit je moet uitkiezen om een top indruk achter te laten.

2. Wat is jouw toekomstige rol?
De rol die jij straks vervult bepaalt voor een groot deel jouw uitstraling. Heb jij veel contact met externe partijen? Denk dan na hoe je professioneel overkomt, zonder de klant af te schrikken omdat je een stap te ver bent gegaan in je keuze. Je zou het Linkedin profiel van collega’s met dezelfde functie kunnen bekijken om te zien wat zij dragen op hun profielfoto.

3. Vragen mag altijd
Vragen naar een dresscode mag altijd. Bel of mail met de corporate recruiter, HR-manager of contactpersoon van het bedrijf als je twijfelt over de juiste kleding, het dragen van accessoires of tatoeages en piercings. Veel bedrijven hebben hier richtlijnen voor vastgesteld. Is dat niet het geval? Aan jou dan om een keuze te maken. Bij twijfel: houd het simpel en kies liever voor overdressed dan underdressed.

4. Blijf dicht bij jezelf
Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Jouw persoonlijke stijl onderscheidt je van anderen en dat heeft meerwaarde. Hou wel rekening met je functie. Anno 2020 kunnen piercings en tattoo’s niet meer weggedacht worden uit het dagelijkse leven en worden ze bij steeds meer bedrijven geaccepteerd. Zorg er wel voor dat je ze kunt verbergen met bijvoorbeeld lange mouwen of make-up. Het blijft een gevoelskwestie, dus tast dit af of bespreek het met jouw (toekomstige) leidinggevende.

Tips voor kledingkeuze man en vrouw:

Wat trek ik aan als man op mijn eerste werkdag?

  • Is een pak teveel van het goede? Kies voor een nette broek of pantalon met een t-shirt of polo.
  • Zweet je snel? Trek dan een wit overhemd aan. Past bij alles.
  • Een das is origineel en pimpt gelijk je outfit.
  • Draag je een riem? Zorg ervoor dat die matcht met de kleur van je schoenen.
  • Is een pak gewenst? Zorg er in ieder geval voor dat deze goed past en laat je adviseren in de winkel.
  • Kies voor een nette jas om je outfit af te stijlen.
  • Wat trek ik aan als vrouw op mijn eerste werkdag?

  • Kies voor kleding die lekker zit en goed past. Koop mooie basisstukken die je kan combineren.
  • Trek geen doorzichtige kleding aan waarbij je ondergoed zichtbaar is.
  • Trek luchtige kleding aan op warme dagen, zoals katoen of linnen.
  • Blote benen? Alleen als je jurk of rok minimaal tot je knie komt. Draag bij twijfel een panty.
  • Kleed je niet te sexy. Geen diep decolleté of een te kort rokje.
  • Kijk uit met te hoge hakken.
  • Kies voor eenvoudige sieraden en houd make-up en nagellak subtiel.
  • Kies voor een nette jas om je outfit af te stijlen.

  • Voor beide geldt: neem een nette tas mee om je spullen in mee te nemen.

    TIP: Laat je inspireren op onze Pinterest vol met trendy kantooroutfits.

    Meer Aethon artikelen:
    Verhalen van werkgevers
    Wat is de volgende stap in jouw carrière?

    Aethon verbindt gedreven talenten en (young) professionals aan betekenisvol werk in de zorg, in de kinderopvang en het onderwijs, bij de overheid en bij woningcorporaties. Download ook onze handige app.

    Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.