7 tips

om millennials te managen

Millennials gaan in de toekomst meer dan de helft van de beroepsbevolking uitmaken. Deze jonge generatie heeft andere verwachtingen en invullingen van werk dan hun voorgangers. Om het beste uit uw medewerkers te halen, zult u als manager uw managementstijl moeten aanpassen. Aethon geeft 7 tips om het managementbeleid van uw organisatie aan te passen aan de wensen van de millennial-generatie:

1. Bied kansen voor leren en ontwikkeling
Millennials zijn ongeduldig, enthousiast en staan open voor nieuwe dingen. Vaardigheden aanscherpen en continu leren motiveert de nieuwe generatie. Ruimte voor zulke persoonlijke ontwikkeling en groei zijn voor hen belangrijke randvoorwaarden. Talentmanagement is dus topprioriteit: maak serieus werk van de ontwikkeling van uw jonge medewerkers en laat hen hier zelf concrete doelen en prestaties aan koppelen. Hiermee verhoogt u de intrinsieke (en dus duurzame) motivatie. Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers dit vanaf de start voelen en ervaren? Uit onderzoek blijkt dat de eerste 90 dagen bepalend zijn voor iemands succes. In die periode ontstaat er ook een psychologisch contract. Gebruikt u deze periode al om de ontwikkelmogelijkheden bekend te maken? Hoeveel persoonlijke aandacht besteedt u aan uw nieuwe werknemer in de eerste 3 maanden?

2. Sta open voor de balans tussen privé en cariérre
Deze jonge generatie verwacht flexibiliteit en onafhankelijkheid in hun werk. Ze willen niet gebonden zijn aan een 8 uur durende kantoorplanning. Hoe meer flexibiliteit u biedt, hoe groter de motivatie onder uw jonge werknemers is. De prestatiedrang van deze talenten is enorm, maar ze willen wel graag zelf bepalen wanneer ze werken. Het gaat uiteindelijk om het resultaat wat geleverd wordt. Dus: geen traditionele work-life balance. Een lunch met vrienden moet kunnen; ’s avonds staan ze weer paraat. Flexibele werktijden en een open werkomgeving zijn dus een must die u als werkgever moet bieden. Richt uw organisatie zo in dat er beoordeeld kan worden op output en resultaat, en niet op input en aanwezigheid.

3. Besef dat geld niet alles is
Geld is niet het hoofddoel van millennials. Wat ze wel waarderen? Hun werk moet leuk zijn. Interessante mensen ontmoeten, kunnen netwerken en een ontspannen sfeer op de werkvloer. Extra bonuspunten scoort u als werkgever op flexibele werkuren, thuiswerken, sportschoolabonnementen en goede koffie. Hoewel hun professionele motivaties en doelstellingen verschillen van die van hun voorgangers, zijn millennials ook ambitieus. Ze streven er misschien niet direct naar om een hoge functie binnen uw bedrijf te hebben, wat ze wel willen is een functie die impact heeft op hun omgeving.

4. Maak plaats voor meer variatie
Cariérrekeuzes worden vlug genomen. Millennials kunnen van de 1 op de andere dag besluiten om een andere baan te zoeken. Ze zijn niet bang voor verandering als ze niet genoeg binnen hun eigen baan uitgedaagd worden. Verschillende posities waarin ze veel kunnen leren van hun collega’s, winnen dus van arbeidsvoorwaarden en garanties. Zorg ervoor dat hun loopbaan een variatie aan ervaringen biedt, betrek ze in projecten en gedachtegoed die impact hebben op de organisatie en geef hen verantwoordelijkheid in die projecten. Een aantal voorbeelden: laat ze meewerken aan een high-level acquisitie, organiseer een zomerborrel in de dierentuin of ruil de standaardbonus in voor een extra week vakantie op kosten van de zaak. Benieuwd hoe onze talenten met een frisse blik uw klantcontactcentrum op telefonie, balie, administratie en webcare verbeteren?

5. Hang niet de baas uit, wees een mentor
Luister naar uw jonge werknemers, sta open voor hun ideeën en ervaringen. Millennials hebben behoefte aan leiders die benaderbaar zijn, hen aanmoedigen en begeleiden. U heeft behoefte aan inspiratie om dingen anders te doen zodat ook uw bedrijf klaar is voor de nieuwe generatie. Zorg er dus voor dat u altijd in gesprek bent over de toekomst en definieer concrete vervolgstappen, uiteraard met een tijdslijn. Dat werkt veel beter dan een functioneringsgesprek. Wees een mentor voor u nieuwe werknemer, geef ze de ruimte hun nieuwe talenten te ontdekken en daag ze uit.

6. Creëer een sterke bedrijfscultuur
Voor millennials is de bedrijfscultuur een doorslaggevende factor. Jongeren willen graag vernieuwing en een frisse, eigentijdse werkomgeving. Om ze aan te trekken en vast te houden is er in veel gevallen een verfrissing van de bedrijfscultuur nodig. Profiteer van de kennis die de jongere generatie meebrengt. Doorbreek de routine met nieuwe inzichten en manieren van samenwerken en communiceren die 2020 proof is.

7. Maak dagelijks een compliment
Deze generatie wordt graag aangemoedigd. De goedkeuring van hun superieuren en collega’s is erg belangrijk voor hen. Hun baan is een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven dat ze graag op social media delen. Een perfect communicatiemiddel om erkenning van de buitenwereld te krijgen, en tegelijkertijd geweldig voor de marketing en communicatie van uw bedrijf. Facebook, Twitter en Instagram maken dagelijks deel uit van hun leven. Pak hun talent met beide handen aan! Laat ze oudere werknemers leren hoe om te gaan met social media, zet ze in voor uw online klantenservice, of laat ze in actie komen als merkambassadeur. Stuur ze naar events, gebruik ze voor interne focusgroepen en maak ze verantwoordelijk voor social media.

Wees open als manager om te leren van de millennia, wees een mentor en geef deze generatie voldoende uitdaging. Bent u klaar om ons talent van de toekomst te ontmoeten?



Meer Aethon artikelen:
Verhalen van werkgevers
Aethon en Samen Professionals bundelen krachten

Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.