FAQ Aethon

Ziekmelden tijdens Corona

1. JE WORDT GETEST OP HET CORONAVIRUS DOOR DE GGD.

Neem direct contact op met je Talentmanager om dit af te stemmen.

2. EÉN VAN JOUW GEZINSLEDEN OF HUISGENOTEN HEEFT KOORTS EN/OF ANDERE KLACHTEN.

Iedereen met dergelijke klachten die passen bij het coronavirus kan zich laten testen. Het is van groot belang dat zorgmedewerkers zich bij klachten direct laten testen.

3. EÉN VAN JOUW GEZINSLEDEN OF HUISGENOTEN HEEFT CORONA OF WORDT HIEROP GETEST.

Neem direct contact op met je Talentmanager om dit af te stemmen.

4. WANNEER MELD JE JE ZIEK?

Je meldt je ziek wanneer je volgens de RIVM richtlijnen niet mag werken en thuis dient te blijven. Neem in dat geval contact op met je Talentmanager. Let op: is je eerstvolgende dienst morgen, in een weekend, of in de komende paar dagen? Neem dan ook contact op met de planning.

5. MAG JE NOG WERKEN MET BEPAALDE SYMPTONEN?

Nee. Indien de test positief is, volg bron-en contactopsporing door de GGD. Iedereen in het huishouden blijft tot 2 weken na het laatste contact thuis. De positief geteste zorgmedewerker blijft thuis tot minimaal 7 dagen na de start van de symptomen én 48 uur koortsvrij én ten minste 24 uur symptoomvrij.

DIENSTEN

1. JE WERKT IN DE ZORG EN HEB EXTRA BESCHIKBAARHEID OPGEGEVEN VANWEGE CORONA.

We zijn onwijs blij dat je gehoor hebt gegeven aan onze oproep, dank daarvoor! Helaas hebben niet alle zorginstelling extra diensten uitgezet. Tijdens de uitbraak van corona hebben we snel moeten handelen omdat het erop leek dat de werkdruk landelijk veel hoger zou worden. Mede door jullie inzet tijdens de intelligente lockdown is deze piek uitgebleven.

Je kunt altijd contact opnemen met je Talentmanager om na te vragen of er nog extra diensten beschikbaar zijn.

2. WAT IS DE INVLOED ALS JOUW AANTAL UREN WIJZIGEN?

Wij houden goed voor iedereen in de gaten of je genoeg kunt werken t.a.v. je contracturen. Wanneer dit niet het geval is zal jouw Talentmanager contact opnemen en de opties met je bespreken.

Deze bijzondere tijd heeft helaas invloed op de hoeveelheid werk voor en de andere mogelijkheden die we bieden. We doen ons uiterste best om te zorgen dat je z.s.m. weer aan de slag kunt gaan. Zorg dat je beschikbaarheid altijd up-to-date is. Zodra er meer diensten beschikbaar zijn neemt Planning contact met je op.

3. KAN JE UIT DIENST ZONDER SCHOLINGSOVEREENKOMST?

In je scholingsovereenkomst staan afspraken m.b.t. het terugbetalen van gemaakte kosten. Wanneer er niet genoeg of geen werk meer is maken we hier andere afspraken over.

INWERKEN

1. JE HEBT JE CONTRACT GETEKEND, MAAR HET INWERKTRAJECT IS NOG NIET GESTART.

Zorg: We doen ons best om zoveel mogelijk scholingsmomenten in te zetten. Het kan zijn dat je hier even op moet wachten, de scholingsmogelijkheden zijn door de huidige maatregelen beperkt. Zodra je de scholing hebt afgerond heb je contact met je planner over je mogelijke startdatum.

Is dit niet het geval? Neem dan contact op met jouw talentmanager om je inwerktraject af te stemmen.

Publica: Is je contract getekend en heb je de e-learnings afgerond maar kun je niet starten? Momenteel ondervinden veel gemeenten en woningcorporaties uitdagingen omtrent het inwerken op afstand. Daarnaast zijn sommige gemeentes en woningcorporatie (gedeeltelijk) gesloten. Hierdoor kun je momenteel niet starten.

Planning neemt contact met je op zodra er meer bekend is.

RICHTLIJNEN

1. WELKE RICHTLIJNEN HOUD JE AAN; DIE VAN HET RIVM OF DIE VAN DE INSTELLING?

Te allen tijden volg je de richtlijnen van het RIVM en aan de mogelijk aanvullende richtlijnen van de opdrachtgever(s).

2. WAT ZIJN DE REGELS OMTRENT WERKEN IN DEZE CORONA PERIODE?

Check de website van het RIVM. Hier kun je de richtlijnen en andere benodigde informatie vinden. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden of twijfel je toch nog? Neem dan contact op met je Talentmanager.

3. MOET JE ALLE WERKZAAMHEDEN UITVOEREN, OOK ALS DEZE NIET CORONA PROOF ZIJN?

In de zorg, maar ook als je werkzaam bent voor het onderdeel Aethon Kids, is 1,5 meter afstand houden lastig. In dit geval voer je je werkzaamheden gewoon uit. Verdiep je altijd in de aanvullende richtlijnen van de opdrachtgever(s).

Heb je het idee dat sommige regels van jouw opdrachtgever/zorginstelling haaks staan op wat er wordt geadviseerd vanuit het RIVM? Maak het dan bespreekbaar bij je collega’s op de werkvloer. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je Talentmanager. Bij ons staat veiligheid altijd voorop.

VEILIGHEID

1. WAT KAN JE ZELF DOEN OM DE KANS OP BESMETTING TE VERKLEINEN?

Volg de richtlijnen van het RIVM op.

2. JE BEHOORT TOT EEN RISICOGROEP EN KAN DAARDOOR NIET MEER WERKEN.

Neem contact op met je Talentmanager. Samen kijken we wat dit betekent.

3. EÉN VAN MIJN HUISGENOTEN BEHOORT TOT EEN RISICOGROEP.

Je mag werken in dit geval. Wil je liever niet werken? Neem in dat geval contact op met je Talentmanager om de situatie te bespreken. Let op! Je recht op doorbetaling van je contracturen komt te vervallen.

4. JE VINDT HET NIET VEILIG OM TE WERKEN.

Neem contact op met je Talentmanager om de situatie te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.

REIZEN

1. KAN JE GEWOON MET HET OPENBAAR VERVOER (OV) NAAR JE WERK?

Volg de richtlijnen van het RIVM. Let op: het dragen van een mondkapje is verplicht. Deze schaf je op eigen kosten aan.

2. KAN JE NOG MET EEN GREENWHEELS AUTO NAAR WERK REIZEN?

Ja, Greenwheels heeft maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat je kunt reizen. Let op! Leef de veiligheids-/hygiënevoorschriften van Greenwheels na.

BESCHERMINGSMIDDELEN – ZORG

1. ZIJN ER VOLDOENDE BESCHERMINGSMIDDELEN BESCHIKBAAR?

De zorginstelling waar je werkt is verantwoordelijk voor het waarborgen van een veilige werkplek. Beschermingsmiddelen vallen hier ook onder.

Het kan zijn dat er soms onvoldoende beschermingsmiddelen zijn. We zijn continu in contact met de zorginstellingen om dit op orde te krijgen. Vind je dat je niet voldoende wordt beschermd? Probeer het bespreekbaar te maken op de werkvloer zodat dit direct kan worden opgelost. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je Talentmanager. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.

2. ZIJN ER OOK BESCHERMINGSMIDDELEN OP NIET-CORONA-AFDELINGEN?

Op niet-corona afdelingen is er minder noodzaak om beschermingsmiddelen te gebruiken. Om die reden zullen er vaak weinig of geen beschermingsmiddelen aanwezig zijn. Is er op een niet-corona afdeling toch corona geconstateerd bij een bewoner? Dan moeten er, om deze bewoner te verzorgen, wel beschermingsmiddelen aanwezig zijn.

Het kan zijn dat er soms onvoldoende beschermingsmiddelen zijn. We zijn continu in contact met de zorginstellingen om dit op orde te krijgen. Vind je dat je niet voldoende wordt beschermd? Neem dan contact op met je Talentmanager. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.

WERKEN OP LOCATIE – ZORG

1. MEDEWERKERS OP DE LOCATIES HOUDEN ZICH NIET AAN DE VOORSCHRIFTEN.

Maak het bespreekbaar op de werkvloer zodat dit direct kan worden opgelost. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je Talentmanager. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.

2. MOET IK NA HET WERKEN OP EEN CORONA-AFDELING VERPLICHT 2 WEKEN IN THUIS QUARANTAINE?

Nee dit is niet nodig. Op de corona-afdeling werk je met de juiste beschermingsmiddelen aan.
Maak het bespreekbaar op de werkvloer zodat dit direct kan worden opgelost. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je Talentmanager. Samen gaan we op zoek naar een oplossing.

3. KAN JE WEIGEREN OM MET CLIËNTEN TE CORONA (GEHAD) HEBBEN TE WERKEN?

Als je in de zorg werkt ben je belangrijk voor de cliënten. Ook als deze corona hebben. De beschermingsmiddelen beschermen je wanneer je een cliënt met corona verzorgt.

Desondanks snappen we dat het spannend is om met cliënten te werken die corona hebben. Neem in dit geval contact op met je Talentmanager.

Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.