7 tips voor minder werkdruk in de zorg

Last van een te hoge werkdruk tijdens je (bij)baan in de ouderenzorg? Je bent helaas niet de enige. Bijna 44% van de zorgmedewerkers ervaart een hoge tot zeer hoge werkdruk. Te weinig personeel en overwerk zijn de meest voorkomende oorzaken waardoor je geneigd bent om gehaast te werken. En dat heeft weer een negatieve invloed op je cliënten en jezelf. Benieuwd hoe je het beste met hoge werkdruk kunt omgaan? Aethon geeft zeven tips om de rust te bewaren tijdens de zorg voor ouderen en zo de werkdruk te verminderen.

1. Weet waarvoor je het doet

Zie je het even niet meer zitten? Herinner jezelf eraan waarom je koos voor een (bij)baan in de zorg. Werken in de zorg kan zwaar zijn, maar geeft ook enorm veel voldoening. Probeer daar dagelijks bij stil te staan en denk aan de leuke en fijne momenten van die dag. Schrijf ze desnoods op. Dit leert je om meer te genieten en bewuster te zijn waar je mee bezig bent en waarvoor je het doet.

2. Concentreer je op één ding tegelijk

Als je haast hebt, wil je soms meerdere dingen tegelijk doen. Het nadeel is dat dit veel energie kost en je sneller fouten maakt. Niet doen dus. Door je aandacht op één taak tegelijk te richten, ben je veel productiever en effectiever. Zo heb je ook de volle aandacht voor je cliënten. En dat geeft hen ook weer een fijn gevoel.

3. Communiceer helder

Goede communicatie in de ouderenzorg is heel belangrijk. Zorg ervoor dat je tijdens belangrijke gesprekken, zoals een overdracht, alle andere taken opzij zet. Focus je dus op het gesprek, dat voorkomt miscommunicatie. Kies voor een rustige ruimte om je overdracht te doen. Zo ervaar je minder onrust van buitenaf.

4. Neem een korte pauze

Als je het druk hebt, ben je snel geneigd om je pauzes over te slaan. Begrijpelijk, maar niet ideaal om werkdruk te verlagen. Pauze nemen geeft je rust, frisse energie én het verhoogt je productiviteit. Loop buiten een rondje. Dit helpt je om weer helder na te denken en je cliënten goed te kunnen helpen. Geen tijd om naar buiten te gaan? Neem dan een korte time-out van twee minuten waarin je ademhalingsoefeningen doet of op een andere manier tot rust komt. Of loop iets langzamer naar je volgende bestemming. Want haastige spoed is…

5. Praat erover met anderen

Het lucht vaak op wanneer je je gevoelens met anderen deelt. Vertel je collega’s, vrienden of familie daarom hoe je de hoge werkdruk ervaart en wat het met je doet. Misschien hebben zij soortgelijke ervaringen (gehad) en kunnen jullie elkaar helpen. Door alleen een luisterend oor te bieden of zelfs tips te delen.

6. Beperk het gebruik van je mobiel en sociale media

Probeer zo min mogelijk afleiding te zoeken op je mobiele telefoon. Het gebruik van een smartphone tijdens je werk kan ervoor zorgen dat je meer onrust ervaart, je concentratie afneemt en tijd verliest. Dat wil je natuurlijk juist niet. Zet het geluid van je privételefoon dus uit en plan vaste momenten in op de dag waarop je wel even je notificaties checkt.

7. Durf nee te zeggen

Soms wil je een collega helpen of die extra taak op je nemen, maar laat je planning het niet toe. Het is aan jou om in dit geval duidelijk je grenzen aan te geven. Goed werk leveren staat voorop en je collega’s en/of leidinggevende zullen dit waarderen. Denk er ook eens aan om een taak te ruilen, als dit tot de mogelijkheden behoort. Zo help je elkaar alsnog, zonder dat het je meer werk oplevert.

Neem deze tips mee zodat je tijdens je volgende dienst voorbereid en gerust aan de slag gaat.

Heb jij een hart voor de zorg en wil je de uitdaging aangaan met bovenstaande tips? Bekijk hieronder onze vacatures.