Maak indruk met je linkedin profiel

Met onze 6 tips

Een sterk en compleet LinkedIn-cv wordt steeds belangrijker. Het is je visitekaartje voor potentiële werkgevers en kan hét verschil maken in je zoektocht naar een nieuwe (bij)baan of opdracht. Maar ook als je blij bent met je huidige werkgever is het goed om aandacht te besteden aan je online cv. Is je profielfoto van vijf jaar geleden of je werkervaring niet up-to-date? Aethon geeft je tips om je LinkedIn-profiel een opfrisbeurt te geven.

1. Kies een goede foto

Wellicht een inkoppertje, maar toch handig om aandacht aan te besteden. Een goede, aansprekende foto is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn-cv. Kies een professionele profielfoto waarop je lacht, maar houd het wel zakelijk. Een foto op het strand is leuk voor Instagram, maar minder geschikt voor LinkedIn. Ga voor een foto waarop je tot schouderhoogte zichtbaar bent en een nette outfit aan hebt. Een driedelig pak is niet nodig. Draag kleding waarin je je prettig voelt en die geschikt is voor een zakelijke omgeving.

2. Laat zien wat je kunt

LinkedIn is een mooi platform om jouw vaardigheden en ervaring met veel mensen te delen. Zeker als je op zoek bent naar een nieuwe (bij)baan die past bij je studie, bijvoorbeeld bij een gemeente of woningcorporatie. Besteed dus aandacht aan het up-to-date houden van je werkervaring, opleidingen en trainingen. Geef korte en krachtige beschrijvingen van je functies, het liefst puntsgewijs. Bedenk wat een potentiële werkgever van je wil weten. Wat waren je vijf belangrijkste taken bij je vorige (bij)baan? Waarmee heb je de organisatie of het project verder geholpen en écht waarde toegevoegd? Die informatie voeg je toe bij de functietitel en periode.

3. Maak het persoonlijk

Wist je dat je je LinkedIn-profiel heel persoonlijk kunt maken? Naast je naam, leeftijd en ervaring kun je ook de header van je profielpagina aanpassen en een beschrijving van jezelf toevoegen. Twee mooie kansen om jezelf te onderscheiden van anderen! Kies voor een header en samenvatting die vertellen wie je bent. Hou je van bergbeklimmen? Voeg dan bijvoorbeeld een foto van de berg toe waarvan je ooit de top hebt bereikt. Heb je het enorm naar je zin bij je huidige werkgever? Dan kun je een header van de organisatie gebruiken. In je samenvatting stel je jezelf kort voor, vertel je wat jou uniek maakt en waar je goed in bent.

4. Val op met een goede kopregel

LinkedIn zet in de kopregel (professional headline) standaard je laatste functie neer. Maar de kopregel kun je ook zelf aanpassen naar iets unieks. Dat is een handige manier om meteen de juiste informatie te laten zien. Je kopregel wordt namelijk niet alleen overal op LinkedIn getoond, maar ook letterlijk overgenomen door Google. En laat je LinkedIn-profiel nou nét datgene zijn dat vaak als eerste getoond wordt in de zoekresultaten als recruiters googelen op je naam. Maak daar dus gebruik van en kies de juiste trefwoorden. Hou het wel kort, je mag maximaal 120 karakters gebruiken.

5. Vraag om aanbevelingen

Er gaat niets boven mond-tot-mondreclame. Heb je eerdere werkervaring en nog goed contact met je voormalig manager? Of heb je tijdens een project nauw samengewerkt met een medestudent? Vraag hen dan om een korte aanbeveling op je LinkedIn-profiel te schrijven. Dat kan heel makkelijk via LinkedIn zelf. Via de ‘request a recommendation-optie’ op het profiel van je oud-manager of medestudent dien je dat verzoek makkelijk in. Vergeet niet een persoonlijk berichtje toe te voegen. Het kan even onwennig voelen, maar het is echt de moeite waard. Zo krijgt die recruiter of potentiële werkgever namelijk meteen een goed beeld van je prestaties, collegialiteit en werkhouding.

6. Wees actief

Met alleen je profiel updaten ben je er nog niet. Ga actief aan de slag met LinkedIn zodat je goed zichtbaar bent én blijft. Deel interessante artikelen, like posts binnen én buiten je netwerk, reageer en breid zo je netwerk uit. Zo blijf je onder de aandacht en vind je sneller die passende (bij)baan! Volg ook de bedrijfspagina’s van interessante organisaties. Zo blijf je op de hoogte van hun content en vacatures. Volg je de LinkedIn-pagina van Aethon al?

Met bovenstaande tips is jouw profiel helemaal up-to-date en klaar om gevonden te worden door recruiters. Wil je benaderd worden voor leuke (bij)banen bij een woningcorporatie, gemeente, de kinderopvang of zorg? Vergeet dan vooral niet je contactgegevens op je profiel in te vullen. Zo kunnen onze recruiters je makkelijk bereiken. Succes!

Ben je gecontacteerd door een recruiter? Meer tips hoe je sollicitatie tot een succes maakt:
Vind je bellen lastig? Overwin je (bel)angst met onze tips
Waar moet je op letten bij de juiste voorbereiding voor een online sollicitatiegesprek?
Maak een onvergetelijke indruk tijdens jouw online sollicitatiegesprek

Aethon verbindt gedreven talenten en (young) professionals aan betekenisvol werk in de zorg, in de kinderopvang en het onderwijs, bij de overheid en bij woningcorporaties. Download ook onze handige app.