INKOMENSCONSULENT

  • DienstverbandFulltime
  • Aantal uren per week32 – 40 uur
  • OpleidingHBO
  • LocatieNederland

Als inkomensconsulent bied je een passende oplossing voor de cliënten. Samen kijken jullie naar de mogelijkheden om de situatie te verbeteren. De aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand en minimaregelingen verwerk je met de nodige dosis empathie. Daarnaast beheers je de kennis op het gebied van de Participatiewet en het sociaal domein.

Wat ga je doen als inkomensconsulent?

  • Rechtmatigheid van uitkeringen toetsen
  • Maatregelen zoals terugvorderingen en boetes opleggen
  • Intakegesprekken met burgers voeren
  • Caseload beheren
  • Aanvragen en beëindigingsverzoeken voor levensonderhoud, bijzondere bijstand en minimaregelingen behandelen, bijvoorbeeld de arbeidstijdsverkorting voor zzp’ers
  • Periodieke heronderzoeken uitvoeren om te bepalen of iemand nog recht heeft op een uitkering
  • Adequaat en tijdig vastleggen van gespreksverslagen in een backofficestysteem.

Eigenschappen die elke inkomensconsulent heeft:

  • Communicatief vaardig
  • Oplossingsgericht
  • Standvastig
  • Hulpvaardig
  • Je houdt van structuur
  • Je vindt de regels heel belangrijk
  • Staat sterk in je schoenen

Een inkomensconsulent heeft in zijn werk veel te maken met andere mensen. Sociale vaardigheden zijn hierdoor erg belangrijk. De burger moet goed en deskundig te woord gestaan worden. Ook moet een inkomensconsulent de situatie van de burger goed kunnen inschatten en beoordelen en de cliënt adviseren.

Welke opleiding heb je nodig?

Voor deze functie heb je een HBO diploma nodig. Liefst in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening, Maatschappelijke Dienstverlening of HBO Rechten.

Waar ga je werken?

Je gaat aan de slag bij de gemeente op de afdeling Werk & Inkomen. Naast je werkzaamheden bij de gemeenten krijg je de kans om je via de Aethon Aecademy, ons opleidingsinstituut, verder te blijven ontwikkelen. Het opleidingsprogramma wordt op maat gemaakt en is toegespitst op jouw behoeften. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat bij ons centraal.

Hoe ziet je dag eruit als inkomensconsulent?

Je start je dag met het openen van je mail en het systeem. Je kijkt welke zaken je vandaag gaat behandelen. ‘s Middags voer je een aantal intakegesprekken met bijstandsgerechtigden. Daarna stel je de rapporten daarvoor op, en verwerk je alles in het systeem.

Welke uitdagingen heeft een inkomensconsulent?

Doordat je met én voor mensen werkt, is geen enkele dag hetzelfde. Zo moet een cliënt bankafschriften laten zien om op basis daarvan te kunnen bepalen of iemand recht heeft op bijstand. Het komt dan ook voor dat een cliënt niet op komt dagen voor deze afspraak. Dat betekent dat je diegene moet wijzen op de eerder gemaakte afspraken en dat zijn vaak lastige gesprekken. Stevig in je schoenen staan is dus een must.

Wat zijn jouw doorgroeimogelijkheden?

Je begint vaak op de minimaregelingen (bijzondere bijstand/levensonderhoud). Daarna groei je door naar inkomensconsulent. Als je dat gedaan hebt kun je doorgroeien naar kwaliteitsmedewerker. Uiteraard als je alle skills beheerst die nodig zijn voor deze functie.

Start vandaag, ontstijg jezelf

  • ontwikkel jezelf tot een service gerichte inkomensconsulent
  • samen met je team de cliënt tevreden houden
  • juiste balans tussen werk en privé.

Over Aethon

Aethon verbindt talentvolle professionals zoals jij aan de beste carrières bij gemeenten en woningcorporaties. We vinden het belangrijk om samen met jou én onze opdrachtgevers te praten over je doelen en groei. Wil jij dit jaar nog van start gaan met jouw toekomstplan? Laat het ons dan direct weten! Dan neemt een van onze recruiters contact met je op voor een persoonlijke kennismaking.

Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.