DE GEMEENTE VAN DE
TOEKOMST

Digitalisering, vergrijzing, ‘back-office wordt front-office’, loket-integratie: het zijn dé thema’s van vandaag. Toekomstbestendige gemeenten investeren in hun dienstverlening én hun formatie. Hoe staan we er voor? Wij hebben het aan u gevraagd tijdens het NVVB Jubileumcongres in april jl. en brengen u graag op de hoogte van de belangrijkste highlights.

Doorbreken van kaders

De dienstverlening moderniseren is één van de meest besproken thema’s binnen de overheid. Meebewegen met deze ontwikkeling is geen optie, maar een must. Maatschappelijke trends, waaronder de digitalisering, hebben enorme impact op de wensen en behoeften van burgers. En daarmee ook op de afdeling Burgerzaken.

Het vergt lef en ondernemerschap om de huidige kaders te doorbreken en een toekomstbestendige gemeente te creëren. Hoe ver zijn we hier al mee? We ondervroegen meer dan 75 Burgerzaken-medewerkers en hun leidinggevende.

We bespreken de belangrijkste resultaten kort hieronder. Ze geven de tendens weer binnen gemeenten zoals die van u. Nieuwsgierig naar alle resultaten? Laat uw gegevens achter onderaan de pagina en we sturen u de factsheet zo spoedig mogelijk toe.

Het onderzoeksmodel

In de transitie naar een toekomstbestendige gemeente heeft u met allerlei factoren te maken. Binnen ons onderzoek ligt de focus op twee van deze factoren:

  1. Potentie vs. ervaring van uw formatie
  2. Traditionele vs. moderne dienstverlening

Er zijn diverse vragen gesteld over deze factoren. We zetten de drie meest opvallende resultaten voor u op een rij:

  • Ruim 80% geeft aan dat er een gezonde formatiemix op basis van de dimensie: potentie vs. ervaring
  • 90% geeft aan dat er voldoende opleidingsmogelijkheden zijn
  • Merendeel geeft aan dat er substantieel geïnvesteerd wordt in de modernisering van de dienstverlening

De kleur van de toekomst

Op het NVVB Jubileumcongres hebben we gemeenten kleur laten bekennen. De antwoorden op de onderzochtte factoren plaatsten gemeenten in één van de kwadranten in ons onderzoeksmodel:

  • Intelligente coach: een organisatie die weinig aandacht besteedt aan de modernisering van de dienstverlening en focust op jonge mensen met potentie
  • Gedreven herder: een organisatie die weinig aandacht besteedt aan de modernisering van de dienstverlening en focust op mensen met ervaring
  • Doorbrekende architect: een organisatie die veel aandacht besteedt aan de modernisering van de dienstverlening en focust op jonge mensen met potentie
  • Optimistische visser: een organisatie die veel aandacht besteedt aan de modernisering van de dienstverlening en focust op mensen met ervaring

Onderstaande afbeelding laat zien waar de ondervraagden gemeenten zich bevinden in het model.

De kleur van de toekomst bepaalt de richting voor elke gemeente. Uiteraard verandert die kleur continu. Waar staat u nu? Waar wilt u graag staan? Het antwoord op beide vragen geeft focus op de benodigde ontwikkeling die uw gemeente door gaat maken.

Welke kleur is uw gemeente?

We gaan er graag met u over in gesprek.

MAAK EEN AFSPRAAK

Privacybeleid accepteren *
Ik ga akkoord met het privacy statement*

Wij zijn Aethon, de werkgever van talent. Aanmoedigers van ontwikkeling.