Samen grip op uw bezetting
In de praktijk: Rijnstate en Aethon

Ap Dieker, ‘Hoofd capaciteitsmanagement Kliniek‘ en ‘Hoofd flexpool Select’ bij Ziekenhuis Rijnstate in gesprek met Aethon, over griepepidemieën en andere personele uitdagingen.


Aethon: “Rijnstate is één van de tien grootste ziekenhuizen van Nederland, wat het aantal bedden betreft. Wat maakt Rijnstate als ziekenhuis verder onderscheidend?”

Ap: “We leiden als topklinisch ziekenhuis veel mensen op. Ons wetenschapsbureau leidt op tot wetenschappers. Maar we leiden bijvoorbeeld ook arts-assistenten op. We hangen daardoor tegen een academisch ziekenhuis aan.”

Aethon: “Waarom hebben jullie voor ons gekozen?”
Ap: “We zijn gewend om achtuursdiensten te draaien. Maar de vraag aan zorg houdt zich daar niet altijd aan. Soms hebben we maar een paar uurtjes iemand nodig. We hebben dus een flexibel inzetbare pool nodig. Aethon biedt ons dat.
Aethon maakt bovendien jonge, ambitieuze mensen enthousiast voor een loopbaan bij Rijnstate. Vinden ze het hier na hun opleiding nog leuk? Dan kunnen ze bij Rijnstate blijven werken.”

Aethon: “Dat binden en boeien past ook heel goed bij Aethon. Wij bieden flexmedewerkers een studiegerelateerde bijbaan, zodat ze vroeg hun werkveld leren kennen, een netwerk en ervaring opdoen en snel gas kunnen geven op hun carrière, zodra ze afgestudeerd zijn.  

Wat voegt Aethon verder toe aan jullie dienstverlening?”
Ap: “Aethon’s flexmedewerkers leren snel en stellen op een prettige manier kritische vragen als: ‘waarom werken jullie zo? Kan dat niet anders?’. Dat prikkelt ook ervaren collega’s in Rijnstate.
Het werken op afdelingen zoals onze Transferafdeling vereist veel kennis van ziektebeelden en processen daarachter. Studenten hebben die brede kennis al vanuit de opleiding en zijn dus snel inzetbaar. De student krijgt meteen een mooi breed beeld van de zorgketen. Het mes snijdt zo aan twee kanten.”

Aethon: “Met een training proberen we die kwaliteit te bewaken. Onze Talentmanagers coachen en begeleiden. Inwerken doet de pool die er nu zit, zodat verpleegkundigen kunnen doen waar ze goed in zijn: verplegen. Mits ze zelf niet ziek worden…..”
Ap: “Patiënten blijven steeds korter in het ziekenhuis. Áls ze hier dan liggen, dan zijn ze over het algemeen erg ziek en hebben ze steeds vaker meerdere aandoeningen tegelijkertijd. Dat vraagt een hoop specialistische expertise van ons. 

Er is daardoor al de nodige druk op goed verpleegkundig personeel. De recente griepepidemie leidt vervolgens ook nog tot meer patiënten, en minder personeel. Als dat lang duurt, heeft dat ook zijn weerslag op de eigen personele inzetbaarheid. 

Met hulp van andere afdelingen en maximale inzet van Aethon proberen we de werkdruk acceptabel te houden en goede kwalitatieve zorg te waarborgen.”


Model.CurrentBlock.Artikel.DisplayName

"Dat is waar het om draait: het geluk van de patiënt."

Aethon: “Deze griepepidemie hield langer aan dan gemiddeld. Hoe anticipeer jij met jouw personeelsplanning op dit soort uitschieters?”
Ap: “Dat kan bijna niet. Dat geldt voor iedereen. De griepprik is bijvoorbeeld een cocktail van medicijnen op basis van verwachte soorten griep. Maar soms is het dan een ander type virus dat dan aanslaat. Daarop is het moeilijk anticiperen. We kunnen alleen kort op de bal spelen; veel overleggen met elkaar over hoe we ervoor staan.”

Aethon: “Wat we als werkgevers wél kunnen doen, is met een goed gevulde pool proberen extra back-up te hebben. En…. goed zorgen, voor onze mensen! We werken bijvoorbeeld met Talentmanagers. Die houden in de gaten hoe het gaat: komen er coschappen aan, of stages?  Zij houden hen ook betrokken bij het ziekenhuis. Van hen horen we dan ook, dat alle medewerkers die bij Rijnstate werken heel happy zijn. Ze voelen zich echt een bijdrage aan de zorgvraag. 
Het is mooi om te merken dat studenten een verbindende factor blijken te zijn, En dat ze leren wat er speelt. Hoe ze met theorie inspelen op de praktijk. Zelfstandigheid, communicatie en andere sociale skills. Proactief vragen om werk. En het samenwerken. Dat geldt voor verpleegkundigen maar ook voor artsen."
Ap: “Arts-assistenten kijken altijd als dokterskant naar het geheel. Als zij eens als verpleegkundigen hebben rondgelopen, snappen ze dat verpleegkundigen een heel goed beeld hebben van wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld als iemand slecht wordt op de afdeling.”

Aethon: “Ja, die signalerende rol van de verpleegkundige. Niet alleen de metingen, maar ook de non-verbale signalen.”
Ap: “Ik hoorde gisteren op een bijeenkomst: “een onsje welzijn is beter dan een kilo zorg”. Zorg is heel duur. Maar simpelweg met de patiënt in gesprek om te horen wat die zelf wil… Dat is het ‘onsje welzijn toevoegen’ en dat levert zoveel meer op! 
Dat is waar het om draait: het geluk van de patiënt. Laten we dat gaan optimaliseren, met elke vorm van studenteninzet. Flexwerken is daarom bij ons niet alleen maar à la uitzendbureau. Werken wanneer er vraag is. Nee.. Werken wanneer het past in je privésituatie.
Ik geloof in die wisselwerking. Je hebt samen gebouwd aan de relatie. Dan zijn studenten ook bereid om een extra schepje erbovenop te doen, mocht dat eens nodig zijn.”